Det ene skib, "Bremer Banken", var et af de første skibe, jeg havde med at gøre hos Wendelbo Nielsen & Co. Det tilhørte rederiet Bruno Bischoff & Co. i Bremen. Rederiets skibe anløb Aarhus hver torsdag med en last jern fra Bremen. "Bremer Banken" blev i 1972 solgt til det danske rederi Pepnautica. Efter salget fortsatte det en kort tid i trafikken mellem Bremen og Danmark, men det blev kot tid efter salget trukket ud af trafikken og omdøbt "Pep Trader". I 1974 blev skibet solgt til en reder i Norge, som døbte det "Molund". I 1979, 1981 og 1982 blev skibet handelt mellem flere norske redere.
Det andet skib var "Monte Alto", som tilhørte Empresa de Navegaçao Aliança S/A i Rio de Janeiro. Rederiet opretholdt i starten af 1980erne linjetrafik mellem Brasilien og Skandinavien med skibe af denne type. "Monte Alto" var en såkaldt SD14 liner, bygget i Brasilien i 1979.
I bogen læste jeg, at de to skibe den 9. juni 1983 kolliderede i tæt tåge 13 sømil syd for Karlskrona Odde. "Molund" (ex "Bremer Banken") blev skåret midt over og sank; seks sømænd omkom, to blev reddet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar