lørdag den 26. august 2017

Ferie på Falster

Vi er nu hjemme efter en mini-ferie hos Ulla og Torben i deres dejlige sommerhus på Falster. Vi tog hjemmefra tirsdag midt på formiddagen, tog med toget, togskift i Ringsted.

Ulla var billøs, så vi tog en taxa fra banegården i Nykøbing til Hasselø, hvor Ulla ventede med kaffe og frokost. Eftermiddagen gik med snak om hvordan det går vore familier. Efter aftensmaden gik vi til Guldborgsund for at se solnedgangen, og den var bestemt værd et gå efter.

Torben havde været på kursus og kom sidst på aftenen, så vi nåede at hilse på ham, inden det blev sengetid.

Onsdag formiddag var første stop på en tur Marielyst strand, hvor Ulla, Torben og Susanne var i vandet. Ikke længe, men i vandet var de.

Vi kørte videre til Maribo, hvor vi klokken 11 tog med turbåden "Anemonen" på en smuk tur i Maribo-søerne.

Vi var så heldige at se en havørn, og besætningen viste en planche, hvor man kan se, hvor stor sådan en karl er i virkeligheden. Og stor, det er den.

Efter sejlturen nød vi den medbragte frokost ved foden af Maribo Domkirkes tårn.

Vi gik lidt rundt i Maribo, som er en hyggelig by.

Derefter fortsatte vi til Krenkerup Bryggeri, hvor Torben og jeg prøvesmagte tre af bryggeriets produkter. Man fik tre gange 20 centiliter for tres kroner, og der var virkelig noget for enhver smag.

På vej hjem købte Ulla og Susanne ind til aftensmad, mens Torben og jeg gik en tur på molen langs sejlklubben med udsigt mod Nykøbing.

Bøfferne og pølserne smagte fint med salat og flûtes.

Torsdag formiddag fulgtes Torben og jeg til Guldborgsund, hvor Torben ville have tømt sin jolle for regnvand.

Senere kørte vi til Stubbekøbing, hvor vi tog en tur med den gamle træfærge "Ida" til Bogø.

En hyggelig gammel færge, ikke mindst på grund af motorlyden. Se og hør Ullas lille video herunder:

Vi fortsatte til Stege, hvor vi gik en tur i den hyggelige gamle by.

Vi så blandt andet den gamle byport, som delvist er opført af materialer fra Møns Klint. Et hus tæt ved byporten er udelukkende opført af materialer fra klinten.

I havnen lå den gamle færge "Møn". Den drives tilsyneladende af frivillige - at dømme efter syv-otte ældre mænd, som snakkede om et kommende værftsbesøg samt bar posevis af tomme flasker i land fra færgen.

Sidst på eftermiddagen var Torben jeg igen ved vandet.

Efter aftensmaden fulgtes vi alle fire til vandet for endnu en gang at nyde en solnedgang.

Efter morgenmad fredag kørte Torben og jeg en lille tur og gik lidt langs den anlagte natursti.

Herfra er udsigt til øen Flatø, som kan lejes af alle, som har lyst og råd. Der er fire huse på øen og plads til cirka 40 personer.

Så var det tid til hjemrejse. Ulla kørte os til banegården i Nykøbing, hvorfra toget afgik planmæssigt til Ringsted. Toget, vi kørte med, er opkaldt efter Olaf Rye, som danner baggrund for min fars fornavn og senere vores efternavn.

Interessant at læse hans historie.

Toget fra Ringsted kørte også planmæssigt. Da vi var fri af Storebæltebroen, sagde togføreren i højttaleren "Vi har nu forladt Udkantsdanmark, næste station er Nyborg".

Ved Langeskov så vi en større kortege af ældre biler, blandt andre denne sportsvogn med campingvogn samt nogle store amerikanere, holde i en lang kø. Mit gæt er, at de har ventet på at komme til syn.

Herhjemme fortsatte Susanne med bussen til Kolt for at proviantere, mens jeg slæbte bagagen hjem og lavede kaffe. Vi kan se tilbage på nogle dejlige dage sammen med Ulla og Torben, og det bedste vejr, som er set i denne sommer.

På fire dage besøgte vi ialt ti øer, hvis man tæller Hasselø med (den er siden 1870 landfast med Falster): Fyn, Sprogø, Sjælland, Masnedø, Falster, Lolland, Bogø, Møn, Farø og Hasselø.

Alle mine billeder fra ferien ligger i dette Flickr-album