onsdag den 6. februar 2019

Hvorfor hedder Skolebakken Skolebakken?

I Facebook-gruppen "Gamle Århus" efterlyste et medlem årsagen til, at Skolebakken hedder Skolebakken. Baggrunden var dette billede fra cirka år 1900 - der er absolut ikke nogen bakke at se. Det er der heller ikke i dag.



Jeg lagde et link til udgivelsen af bogen "Aarhusianske gadenavne", som for nylig udkom på forlaget Turbine. Men i går bestilte jeg bogen på saxo.dk - det havde jeg overvejet lidt, men nysgerrigheden vandt.

Nu har jeg så forklaringen på vejnavnet, og selvom det strider mod mit princip, har jeg refereret teksten til det pågældende medlem.


Bogen rummer mange opslag på gade- og vejnavne, men der er faktisk også en del gode billeder fra dengang det var før.



Det er naturligvis ikke meningen, at jeg vil læse bogen fra start til slut, men nærmere plukvist - og så ellers bruge den som opslagsværk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar