tirsdag den 14. februar 2017

Tågesirenen

I gamle dage - og de er faktisk slet ikke så gamle - kunne man i tåget vejr høre tågesirenen på Århus havn. Da vi boede på Skovvejen (1956-1970) lød den, som om den stod i vores stue, så kraftig var den. Jeg har senere hørt, at den kunne høres i Højbjerg. Den skulle vejlede skibene i det udsigtbare vejr, og det gjorde den var at udsende to kraftige lyde hvert 30. sekund.
Nu er den historie, og jeg læste forleden, at TV2 Østjylland har sat sig for at finde dens oprindelse og nuværende placering. Det sidste er lykkedes, for sirenen befinder sig i dag om bord i Aarhus Søfarts Museum, og der så jeg den i dag, da jeg var på besøg for at hente en håndfuld af den seneste Logbogen.


Planen var, at indslaget om sirenen skulle have været bragt i søndags, men det har ikke været der endnu. Måske er det droppet, hvem ved, men jeg følger nu med de næste dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar