mandag den 2. oktober 2017

Besøg på Flyvestation Karup

Falck Veteranklub Østjylland havde inviteret medlemmerne til at besøge Flyvestation Karup - et hold i dag, et hold mere i morgen. Samme dag, som vi fik indbydelsen, krigede jeg mig kørelejlighed med min ex-kollega Nils-Jørgen. Han hentede mig i morges ved otte-tiden i et forrygende regnvejr. Vi var ved flyvestationen i god tid, nu i tørvejr og senere solskin.

I en bus med en veloplagt guide blev vi kørt lidt rundt på området. Guiden fortalte om stationens historie. Stationen er opført af tyskerne i 1940, og meget af den ser stadig ud som dengang. Opførelsen begyndte i maj 1940, og tre måneder og en uge senere stod den færdig med landingsbaner, hegn, bygninger og hele molevitten.

Besøget startede ved brandstationen, hvor vi fik forevist de store Crash Tenders (som guiden sagde: kald dem endelig ikke brandbiler!). 






Der var også mulighed for at se indsatslederbilen og den bil, der bruges til at skyde uønskede fugle og vildt.




To store kombinerede fejemaskiner og sneplove kunne vi kun se fra afstand.



Det samme gjaldt flere mindre fly, som lettede fra den 3,3 km lange startbane.



Efter at have set på indholdet af bilerne, blev to af de fire store Crash Tenders kørt frem og demonstreret.

Der går højst 180 sekunder fra alarmen indgår, til et køretøj er fremme på et uheldssted. Ved korte afstande er arbejdshastigheden 120 km/t, ved lidt længere afstande kan den godt være lidt mere.






Efter have set på Crash Tenders kørte vi et såkaldt shelter, hvor to udrangerede Draken fly er opmagasineret. De passes og plejes af en flok frivillige pensionister, der har en fortid som flymekanikere.


De to maskiner har navnene "The Princess" og "The Queen". Inden længe får man også et udrangeret F-16 fly, og lige nu går man og overvejer, om det skal hedde "Prince Henrik" eller "The King".




Besøget sluttede med besøg i en af de tre store helikopterhangarer, hvor vi så en Merlin EH101 helikopter, men den måtte vi desværre ikke fotografere, end ikke berøre. Ja, vi måtte faktisk ikke engang benytte toilettet i bygningen. I hangaren så vi det sæde, som monteres i en helikopter, når den skal fragte Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark.

Flyvevåbnet råder over 13 af denne type helikoptere. De har alle base i Karup, men der er hele tiden stationeret tre i hhv. Roskilde, Aalborg og Skrydstrup. Hver helikopter skiftes ud efter tre døgn, så der hver dag skiftes en helikopter. Udover de store helikoptere er der også et antal mindre helikoptere i Karup, men dem så vi ikke.

Flyvestationen er Forsvarets største enhed på land, og der er beskæftiget cirka 3500 personer - ansatte og værnepligtige - på stationen. Den råder over næsten 3000 hektar.

Efter rundvisningen spiste vi på det nærliggende KFUM Soldaterhjem, hvor vi fik en lækker hakkebøf med bløde løg. Helt tilfældigt placerede jeg mig ved siden af en trækasse, fyldt med fadervor.




Det var en rigtig dejlig tur med kyndig guide. Også fremvisningen på brandstationen var fin, foretaget af en indsatsleder med 38 års erfaring.

Se alle mine billeder fra dagen i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar