onsdag den 18. oktober 2017

Det gode skib "Samka"

Da jeg besøgte søfartsmuseet i går, hilste jeg på skipper Ole fra det gode skib "Samka", som i disse dage ligger i havnen. Jeg spurgte, om det var muligt at få lov at se skibet og fik at vide, at jeg var velkommen.

"Samka" ligger i havnen i denne og næste uge med udstillingen "Bibiana - kunst i børnehøjde". Udstillingen er åben hver dag fra klokken 10 til klokken 17. 



Jeg var på kajen i dag lidt før klokken 10 og nåede at se lidt på havfugle, inden landgangen blev åbnet. Jeg hilste på skipper og frue samt kokken Laila, inden Ole viste mig rundt på skibet.




Vi startede i lastrummet, hvor der er stillet borde og stole, hvor børnene kan tegne og lave skibsmodeller. Langs begge skibssider er der hylder, hvor børnenes kreationer er udstillet - den ene mere fantasifuld end den anden. Vi blev dog enige om, at jeg hellere måtte undlade at fotografere kunstværkerne, da kunstnerne ikke var til stede og kunne give deres tilladelser.

Dernæst så jeg maskinrummet, hvor det er den oprindelige 230 hestes B&W Alpha dieselmotor fra 1956, som driver skibet. Maskinen er velholdt og velsmurt, under sejlads smøres den hver fjerde time.




Så var der kig i messen, kabyssen, salonen og et par kamre -


- inden vi gik i styrehuset. Man benytter nu moderne navigation, såsom digitale søkort, men de oprindelige instrumenter og det originale skibsrat er der stadig - og bliver brugt. Og det hele skinner, som var det splinternyt.





Et hyggeligt besøg på dette gamle og velholdte skib. Ole og jeg fulgtes lidt op mod byen, da han ville finde en frisør til at korte lokkerne.

Se alle mine billeder i dette Flickr-album

Se Samkas hjemmeside

Ingen kommentarer:

Send en kommentar