torsdag den 14. december 2017

SAMKA - den sejler bare

I dag åbnede jeg den første julegave i år. Jeg vidste, hvad der var i pakken, for det er mig selv, der er giveren. Det er den lille bog "SAMKA - den sejler bare", udgivet i år af Marstal Søfartsmuseum.



Jeg fattede kærlighed til skibet, da jeg besøgte det i oktober, da det var i Aarhus med udstillingen "Bibiana - kunst i børnehøjde". Skipperen gav mig en fin rundvisning, hvor jeg så stort set alt af det smukke og velholdte skib, bygget i 1956 til Arne Flyvbjerg i Nørresundby.

Jeg glæder mig til at stifte nærmere bekendtskab med bogen. Indtil nu har jeg kun bladret den igennem. Der er billeder fra dengang skibet var i fart med laster - mange slags laster - både indenrigs, i Nordsøen og i Østersøen. Der er billede af skibets gudmoder, rederens 11-årige datter Ane Mette. 




Og så er der masser af billeder fra nyere tid, hvor skibet både bruges som lastskib og som ramme om forskellige projekter og udstillinger som for eksempel "Bibiana" og tv-serien "Puk og Herman stævner ud" i 2014, hvor skibet besøgte mange af de danske øer og mindre havne. 



Der er også et billede, hvor "Samka" er med til at byde Mærsk-nybygningen "Marstal Mærsk" velkommen. Det foregik også i 2014, men containerskibet var naturligvis alt for stort til at kunne anløbe Marstal, så det hele foregik på reden.


En ting, som lige fangede mig, da jeg bladrede i bogen, var et brev fra 1961, hvor A. P. Møller skriver til "Samka"s reder og beder ham ændre skibets blå farve, da Hr. Møller hævder at have eneret på den. Det fremgår sikkert af bogen, om "Samka" måtte bøje sig for den store reder. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar