onsdag den 19. februar 2020

33 år i Falck

"33 år i Falck - et "ægteskab" på godt og ondt" er titlen på en bog, som udkommer i næste uge. Den er skrevet af forhenværende redder, udrykningsleder og stationsleder Svend Melholt fra Randers.


Svend var det meste af sin tid på stationen i Randers, men var i en årrække stationsleder i Hornslet. Han har med mellemrum lagt sine beretninger i en af Falck-grupperne på Facebook, hvor han fik mange opfordringer til at udgive sine historier i bogform. Det har han nu gjort. Jeg modtog bogen med GLS i dag.

Der er beretninger fra alvorlige, usædvanlige og sjove oplevelser. Stationen i Randers har et forholdsvis stort brandvæsen, så brande præger en del af Svends historier.

Svend har signeret bogen. Da jeg så det, kom jeg til at tænke på scenen i TV-serien Matador, hvor præsten har signeret bogen, som Daniel får til sin konfirmation. Som Iben bemærker, er det for at konfirmanderne ikke efterfølgende skal bytte bogen.


Selv har jeg ikke haft noget med Svend at gøre, men nogle af de reddere, der omtales i bogen, husker jeg fra min tid i Falck samt fra etableringen af det, der engang hed Redningshistorisk Forening - en forløber for Falck Museets Venner. De seneste år har jeg mødt Svend til et par arrangementer i Falcks Veteranforening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar