fredag den 25. juni 2021

Vestergade

Lokalhistorisk Café havde inviteret til foredrag på Lokalcenter Møllestien. Fhv. bibliotekar Leif Dehnits fortalte om Vestergade. Jeg valgte naturligvis at deltage, fordi jeg er født i Vestergade.

Foredraget hed "Vestergade og dens virksomheder", og der har faktisk været mange virksomheder i gaden gennem tiden, nogle bedre kendte end andre. Der har været fremstillet piskeris, hesteskosøm, kalk, jernvarer, cigarer, møbler, kunstsmør (margarine) og det første bajerske øl for blot at nævne nogle få. Der har også været sygehus og pigeskole i gaden.




Vestergade var den første gade i Aarhus, der anvendte juleudsmykning i gaden.

Leif fortalte også om mange af de personer, der har præget husene, virksomhederne og butikkerne gennem tiden.


Jeg er født i ejendommen Vestergade 44, men den blev kun sparsomt omtalt. Der skulle efter sigende have været et lazaret engang, og i 1930erne er der fundet flere gamle skeletter dernede.

Vi flyttede fra Vestergade 44, da jeg var 4½ år gammel, men jeg kom ofte i huset de næste ti år, da mine farforældre boede der indtil 1966. Min farmor flyttede derfra i november 1966, efter at min farfar var død i maj 1966.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar