fredag den 3. juni 2022

Dronningevelkomst og kagedronning

For længe siden havde jeg lovet folkene fra "Jakob" at ta' med på bugten i dag og tage billeder, når "Jakob" modtog kongeskibet "Dannebrog" og Hendes Majestæt Dronning Margrethe II af Danmark.

Det var med afgang fra Dokk1 klokken 0845. Forinden nåede vi at se en næsten tom "Lilleøre" afgå til Samsø.


Med på turen var inviteret en femteklasse sammen med et par lærere og et par forældre. De ankom med letbanen kort før afgang og blev beværtet med saftevand og kagedronning.




En af skolepigerne havde fødselsdag, så der blev sunget fødselsdagssang flere gange.


Mens vi ventede i havneløbet, var der livlig trafik til og fra havnen. Containerskibet "Ida Rambow" kom ind, efterfulgt af Finnlines' "Finnmill". Royal Arctic Lines "Tukuma Arctica" lå i containerhavnen. Molslinjen afsejlede mod Odden og vandflyveren ankom fra København.


Men så blev det "Dannebrog"s tur. "Jakob" hilste med vandsøjler fra de to vandkanoner på taget, og jeg nåede da også at få en slasker, mens jeg fotograferede.


"Dannebrog" blev ikke fulgt helt til kajs, for skipper mente, at hvis vi gik direkte til kaj, kunne børnene nå at hilse på majestæten, når hun gik i land ved Honnørkajen.



Jeg vidste på forhånd, at trafikken - inklusive busserne - ville gå mere eller mindre i kaos, så efter at have tisset af i Dokk1 satte jeg kursen mod rutebilstationen. På vej derhen mødte jeg optoget af garderhusarer og ridende politi, måske 70-75 heste i alt.



Det blev til en hjemtur med 3A, 5A og 1A.

Flere billeder af kongeskibet i dette Flickr-album

Flere billeder af garderhusarerne i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar