torsdag den 10. september 2015

Norsminde

Vores nabo - sådan næsten da - Inger og jeg har for længe siden aftalt, at vi en dag ville tage en tur til Norsminde. Vi har begge minder derfra, Inger fordi hendes forældre har haft sommerhus dernede, jeg fordi jeg sammen med mine forældre og Bente - og senere også Per - har tilbragt en del ferier i Falcks sommerhus tæt ved Norsminde.

Vi mødtes ved bussen lidt før klokken 10 og med skift på Harald Jensens Plads, ved Tangkrogen og i Beder nåede vi frem til Norsminde. Det første vi så, var det hus, hvor Ainor og Ragnhild boede, og hvor Ragnhild røgede fisk. Ragnhild var min fars kusine, og vi besøgte dengang både fiskehuset ved havnen og røgeriet i byen hver dag.




Jeg husker stadig Ragnhilds røgede makreller. Hvis vi skulle købe med hjem til frokost, blev det altid suppleret med det antal, som vi nu var, når vi var sendt i byen. Inden vi forlod røgeriet, fik vi nemlig hver en varm røget makrel med avispapir omkring, og den åd vi på vej hjem til sommerhuset, mens vi gik langs stranden.

Derefter gik vi på bagsiden af alle sommerhusene til havnen. Der var desværre for smattet til at vi kunne gå helt ned til stranden.

På havnen er meget forandret. Hvor der i 50erne og 60erne lå mange fiskekuttere og små joller og kun få lystbåde, lå der nu kun en bedaget fiskekutter, nogle få joller samt et stort antal lystbåde.



Ainors beskedne fiskebutik er forlængst væk og erstattet af et moderne hus med fiskeudsalg. Der var dog lukket efter sommeren. Købmandsforretningen, eller handelspladsen, som det hed dengang, blev lukket for flere år siden. Der er i dag ingen indkøbsmuligheder i Norsminde.

Jeg husker den gamle bro over fjorden. Den er der stadig, men er kun for gående og tohjulede køretøjer.



Da vi ferierede der, var der lige nøjagtigt plads til, at rutebilen kunne passere broen, mens al anden trafik ventede - men det havde man tid til, dengang. Broen bruges nu også flittigt af lystfiskere.

Vi var blevet lidt sultne og blev enige om at indtage en frokost på Norsminde Kro. Jeg havde en forestilling om, at den kun serverer gourmetmad - det gør den også, men der er også mad for almindelige mennesker.



Vi nød tre rødspættefileter på brød med hjemmelavet agurkesalat og remoulade, og der var ingen tvivl om, at det var friske varer, der blev serveret for os. En classic fadøl hjalp fisken på vej. Det blev også til et besøg i den gamle krostue med en helt egen stemning med gamle møbler og bornholmerur.



Efter besøget på kroen gik vi til ruinen af Meden Kirke. Den ligger på en bakke, ikke langt fra kroen. På en af ruinerne er opsat en buste af Kong Frederik VII, som var et stort idol for den tidligere kroejer Hans Sørensen Alrø.



Vi gik lidt rundt i sommerhusområdet og så blandt andet sommerhuset, som Ingers far byggede lige efter besættelsen. Der er lavet lidt om på det siden, men hun kunne genkende det hele og lagde mærke til, at det kan lejes. Kort før klokken 14 tog vi bussen til Aarhus.

Mens jeg var hjemmefra, havde Susanne haft besøg af Jeanette og Hjalte. Sidstnævnte i et superhumør med smil og grin -



- og det er utroligt, som han ligner sin storebror.

Se alle mine billeder fra Norsminde i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar