lørdag den 17. september 2016

Tur til Thyborøn

Efterårsturen med Aarhus Søhistoriske Selskab med start fra Viby Torv klokken 0830 gik til Thyborøn, hvor vi besøgte Sea War Museum. Museet viser masser af effekter fra Jyllands-slaget i 1916, blandt andet hele kanoner, dele fra ubåde samt granater og forskellige dele fra skibene. Suppleret med masser af billeder, små skibsmodeller og mannequiner viser det hele historien om slaget. Vi havde hyret en guide til at vise rundt og fortælle.





Nu er jeg ikke så meget til det med krudt og kugler, så måske derfor følte jeg sult, inden rundvisningen var slut. Det var jeg dog ikke den eneste, der gjorde, så jeg fulgtes med Per samt min skolekammerat Torben til det nærliggende spisested Mallemukken, hvor vi nød et stort og flot stjerneskud samt en Mallemukken Brown Ale.

Stedet er delvist bygget op over den kutter, som har lagt navn til stedet.



Da vi havde bøvset, gik vi tilbage til museet for at se mindelunden med en sten for hvert af de krigsskibe, som gik til under slaget. Det brugte vi nu ikke så megen tid på, men fortsatte til den yderste klitrække, hvorfra der var en fantastisk udsigt over et usædvanligt stille Vesterhav.




Der var en enkelt ravsamler på stranden, og længere inde var der mange, som samlede havtorn. Vi smagte på et par stykker; de var lidt sure, men ikke nær så sure, som dem jeg tidligere på året købte i Super Brugsen.



Klokken 1530 satte bussen kurs mod Aarhus, og vi var tilbage i Viby kort før klokken 18.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar