torsdag den 12. januar 2017

Brandmænd - skulder ved skulder

I aftes så vi andet afsnit af DR1s serie "Brandmænd - skulder ved skulder", hvor man over seks uger følger brandmændene i Tåstrup (Falck), Randers (Falck) og Aarhus (Århus Brandvæsen). Efter min mening en god serie, som skildrer både det alvorlige og det muntre på en sandfærdig måde.

Gårsdagens afsnit blev indledt med spørgsmålet "Findes der noget smukkere end en B-C-udlægning med forgrener?", men svaret fik vi ikke.

En af hovedpersonerne i serien er stationsleder Bjarne Jørgensen fra Randers. Jeg husker Bjarne fra min egen tid i Falck, og kort sagt kan han profileres som en mand, som Sofus ville have været stolt af.





En anden hovedperson er Jack, som jeg har sendt på ture nogle gange, mens han var "almindelig redder". Jeg har faktisk også arbejdet sammen med Jacks far, som var var på vagtcentralen i Randers og senere i Skejby.


Mellem de alvorlige hændelser som brande, trafikuheld og uheld i vandet ser og hører man også brandmændenes liv på stationerne mellem opgaverne. Der jokes og tages pis på hinanden, men altsammen i en venskabelig tone. Man skal trods alt være sammen 24 timer ad gangen hvert fjerde døgn.




Jeg kan anbefale at se de næste udsendelser. Om jeg savner miljøet og jargonen blandt brandfolkene? Nej, ikke spor - eller måske kun en ganske lille stor smule.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar