tirsdag den 25. juli 2017

Søfartsbøger og Finnebyen

I dag ryddede jeg lidt op i nogle gamle billeder, og frem dukkede en pose med billeder fra min faster Magda og onkel Christian. De er begge døde for mange år siden. Frem dukkede også Christians søfartsbøger og hans orlogsbog. Christian var født den 6. januar 1902 og fik som 14-årig hyre som kok på galeasen "Fremad" af Aarhus i Aarhus den 1. maj 1916. Ifølge søfartsbogen var opgaverne stenfiskeri. Han beholdt denne hyre frem til 18. juni 1918. Næste hyre var allerede den 29. juni 1918 som letmatros i galeasen "Anna Hedvig" af Kalundborg. Dette skib sejlede i indenrigsfart. Siden blev til mange flere hyrer, blandt til Archangelsk, Amerika og med "Gustav Holm" til Grønland.

Søfartsbøgerne og orlogsbogen vil jeg forære til søfartsmuseet. Det kan ligeså godt være nu, som den dag jeg ligger med snuden i vejret.




I en af bøgerne ligger tre gamle fotografier, hvor jeg formoder Christian er med på de to. Nu har jeg af gode grunde aldrig kendt Christian som ung, men jeg formoder, at det er ham, der står bagest til venstre på det første billede og helt til højre på det andet. Det tredje billede er fra Aarhus havn, men der står desværre ikke, hvad skibet hedder, men det er formentlig et af de skibe, som Christian har haft hyre på.




Christian avlede gæs og især hunde. I begyndelsen var det schæferhunde, siden blev det rottweilere. De fleste billeder i posen er af hunde og hundehvalpe, men nogle stykker er fra huset på Østerlarsvej i Finnebyen. Der står desværre hverken årstal eller navne på billederne, men mit gæt er, at de er fra omkring 1950, et par år efter, at husene er opført. De har sikkert haft det fra nyt.




Der er desværre ikke nogen forklaring på den udklædte hund.

Billederne fra Finnebyen lagde jeg på Facebook i gruppen "Gamle Århus", og jeg skal love for, at de er blevet populære. Der gik faktisk ikke mange minutter, før Søren Bitsch fra Stadsarkivet meldte sig og ønskede billederne uploaded til arkivet. Det blev de selvfølgelig. 

Et medlem af gruppen var sikker på, at hun havde leget med Magda og Christians fire børn. Det er jeg nu ikke så sikker på, for de fik aldrig børn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar