fredag den 8. juni 2018

Tur til Tunø

I går ved middagstid kom vi hjem efter en pragtfuld tur til Tunø sammen med Britta og Niels. Britta havde set et Deal-tilbud på to overnatninger samt morgen- og aftensmad på "Det Gamle Mejeri" til en fornuftig pris, og det benyttede vi os af.

Vi var med færgen fra Hou tirsdag klokken 0900 i det mest pragtfulde vejr, man kan tænke sig. Undervejs mødte vi færgen "Prinsesse Isabella" på vej fra Sælvig til Hou, og tæt på Tunø måtte færgen være opmærksom på en kitesurfer, som skulle bruge en del plads til sin sport.

Ankommet til mejeriet var det første, vi bemærkede,  at der var hængt et antal gummistøvler op med blomster - nærmest som en slags altankasser.

Vi kunne desværre ikke få vore værelser ved ankomsten, men det var vi forberedte på. Vi hilste på den nye forpagter, Anita, satte vores bagage i baggangen og gik en tur gennem byen, hvor vi besøgte kirken og gadekæret samt hilste på indehaveren af Galleri Eggert, som havde mange spændende figurer at vise frem. Priserne var dog ikke helt så spændende, men et hyggeligt besøg, det var det.

Tilbage på mejeriet fik vi frokost - nogle fik et kæmpestort stjerneskud, andre en fin fisketallerken.

Efter at have hvilet os lidt, gik vi en tur til stranden, hvor vi blandt andet hilste på en del strandskader, både voksne og børn. Vi fortsatte til havnen, hvor vi så færgen fra Hou ankomme med nye turister.

Efter aftensmaden - hakkebøffer med bløde løg og nye kartofler - en tur på havnen, hvor vi nød et par glas rødvin i selskab med både måger, strandskader og harer.

Onsdag morgen startede jeg med en lille tur på havnen, hvor alt var stille. Sejlerne var så småt ved at vågne og på vej til toilettet samt købmanden efter morgenbrød.

Det var Susannes fødselsdag, og da hun havde et dårligt knæ og gik lidt dårligt, havde jeg valgt at give hende en traxa-tur øen rundt i fødselsdagsgave.

Det var en fin tur med stop flere steder, hvor traxamanden fortalte om de steder, vi så.

Det hele stoppede dog lidt brat, da vi holdt ved Stenkalven: Vognen var punkteret på begge hjul i højre side, så vi kunne ikke køre videre. Traxamanden fik fat på en kollega, som ville komme og hente os, så vi ventede en halv times tid - men det gjorde ikke spor, da vejret var fint og udsigten upåklagelig.

Efter frokost igen lidt rundt på øen samt indkøb af lokale råvarer: asparges, kartofler og løg.

Sidst på dagen var Niels og jeg på havnen, hvor vi - blandt meget andet - så den lokale fartdjævel sejle ud med fuld fart: Tunø-Hou på ni minutter! Der var også besøg af Politi og Skat, formentlig har man lavet stikprøver hos nogle af sejlerne for at se, om de medbragte smuglervarer.

Aftensmaden i dag bestod af en stor karbonade med grønærter, gulerødder og - selvfølgelig - nye kartoifler. Også i aften nød vi det gode vejr ved havnen med både is og rødvin.

Torsdag morgen var det hjemrejse. Vi havde god tid til morgenmaden, og klokken 1030 sejlede færgen mod Hou.

Vi kunne se tilbage på et par pragtfulde dage på denne dejlige ø - og vi agter alle fire at vende tilbage. Gerne snart!

Alle mine billeder fra turen ligger i dette Flickr-album