tirsdag den 28. august 2018

Benny Andersen

Jeg har længe ønsket mig bogen med Benny Andersens samlede digte. For nylig døde han, og det er sikkert årsagen til, at saxo.com præsenterede den i en tilbudsmail. Jeg bestilte den i går, den var i pakkeboksen i dag.



1264 sider med store og små digte - og jeg elsker Benny Andersens finurlige måde at lege med sproget på. Her et par eksempler på digte eller dele af digte:

Fra digtet "Mødereferat":
Først kom den første
så kom den anden
den tredje lod vente på sig
men nåede frem lige før den sidste
der kom for sent.


Fra digtet "På det våde":
Jeg har det som Terje Vigen
kun få kom ham nær
så af og til sender jeg et brev til mig selv
om et eller andet jeg skal minde mig om
at livet er en gave f.eks.
men glemmer at komme frimærke på
og vil ikke betale strafporto
så brevet går tilbage til afsenderen.


"For en sikkerheds skyld":
Jeg er nogenlunde sikker på at min tommestok
måler sin egen længde når jeg slår den helt ud
men for en sikkerheds skyld har jeg købt
en tommestok til af samme længde
og hidtil har de målt det samme
men hvad nu den dag den ene måler forkert
hvordan kan jeg da vide, hvilken der er den rigtige?
For en sikkerheds skyld
må jeg købe en tommestok til.


Fra digtet "Kære venner":
Jeg har to venner
som er uvenner
og to uvenner
som er venner.
Min ene ven er ven med min ene uven.
Min anden ven er uven med min anden uvens ven.
Det er svært at holde rede på
hvem man skal passe på ikke at sige hvad til.


Jeg elsker også at høre flere af Benny Andersens sange, f.eks. "Hilsen til forårssolen" og "Svantes lykkelige dag", som er noget af det mest positive, men kan lytte til. De findes sikkert i bogen med Benny Andersens sange, den har jeg til gode.

Men lige nu glæder jeg mig til læse digte - Benny, jeg elsker dig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar