torsdag den 23. august 2018

Mini-ferie i Odense

Sammen med min kusine Eva rejste vi til Odense i tirsdags for at tilbringe et par dage der. Vi havde bestilt værelser på City Hotel Odense, og planen var at se Den Fynske Landsby og Odense Zoo.

Efter ankomsten ville vi finde et sted at spise frokost, inden vi kunne få vore hotelværelser. Det blev lidt af en opgave; Odense centrum er nærmest et stort hul i jorden. Man bygger letbane!

Vi fandt dog frem til restaurant Kræz, hvor vi fik serveret en brunch, hvor man kunne vælge forskellige ting.

Derefter gik vi til hotellet, blev indlogeret og slappede af en times tid, inden vi tog en taxa til Den Fynske Landsby.

Her var rigtig meget at se. Vi startede med at se en lille film, som fortalte om livet på landet dengang det var før. Vi hyrede en hestevogn til en rundtur, og kusken Morten fortalte om de forskellige gårde. Derefter gik vi rundt på egen hånd og så mange af gårdene, men at se dem alle ville tage en hel dag.

I mange af husene var der guider, som fortale om den pågældende gård, familierne som havde boet der samt om de håndværk, der var blevet udøvet. Susanne oplevede at blive nappet i røven af en af de store gæs.

Selvfølgelig skulle jeg også se brandstationen, når jeg nu var der.

Til sidst nød vi en kop kaffe på Sortebro Kro, som er en del af museet.

Aftensmaden nød vi på Den Gamle Kro, som ligger tæt på hotellet. Kroen og hotellet har samme ejer, og som gæst på hotellet kan man  købe kroens aftensmenu for 100 kroner - men kun én aften. Den koster normalt næsten 400 kroner.

Forretten var kold grønærtesuppe med bobler, fløde og crutoner -

- hovedretten kantarelfyldt unghanebryst med løg, bacon, og en meget speciel sauce -

- men tilberedning af sommerdesserten var det helt store show, nøjagtigt som Susanne og jeg oplevede det i 2016. Fynske sommerbær, hjemmelavet vanilleparfait, Bærcoulis og crumble.

Susanne var tidligt ved truget onsdag morgen, men jeg valgte at gå en lille tur inden morgenmaden, så vi kunne samles, når Eva var klar.

Området bag hotellet er en tidligere kaserne, som nu er bygget om til boliger samt blandt andet aktiviteter, børnehuse, hjerneskadecenter og jordemodercenter.

Da vi alle havde spist, tog vi en taxa til Odense Zoo, hvor vi så næsten alle dyr og spiste en burger på den lokale burgerrestaurant.

Da vi var mætte af dyr, tog vi tilbage til hotellet og nuppede en lille time på langs, inden vi så lidt på byen. De graver ikke kun huller til letbanen, de bygger også i højden.

En af taxachaufførerne havde fortalt om en blomsterfestival i Kongens Have, men den viste sig dog først at starte i den kommende weekend. Pigerne gik derfor på strøgtur, mens jeg havde planer om at gense jernbanemuseet. Det droppede jeg dog, da der kun var en god time tilbage af åbningstiden, så jeg gik tilbage til hotellet og slappede af med en kop kaffe og dagens aviser.

Aftensmaden nød vi på Restaurant Målet. Et spisested med fokus på fodbold. Der var pyntet med en masse bannere, halstørklæder, billeder og avisudklip om alle mulige fodboldhold, såmænd også AGF.

Jeg nød en ristet franskbrød med tomat, rå løg, spejlæg og bacon samt en oksekarbonade med kartofler og grønt. Pigerne fik noget andet.

Efter morgenmad i dag tjekkede vi ud og gik til banegården, hvor vi ventede cirka ti minutter på et tog til Aarhus. Vi havde en behagelig togtur hjem og var hjemme ved 11-tiden. Susanne fortsatte med bussen til Kolt og købte smørrebrød med hjem til frokost samt lidt småfornødenheder.

Alle mine billeder fra ferien kan ses i dette Flickr-album