onsdag den 22. maj 2019

Sofaskipperens bibel

Engang sidst i 50erne investerede min far i bogen "Skibsfartens Hvem Hvad Hvor" fra Politikens Forlag. Hvad den kostede, ved jeg ikke, men han kan under ingen omstændigheder have påstået, at den ikke har været investeringen værd. Den bog blev simpelthen min "bibel", da jeg som 10-11 årig fik min store interesse for skibsfarten.

I den bog er der komplette lister over alle danske rederiers (og det var mange, dengang) skibe, billeder af mange af skibene, lister over de danske værfters nybygninger for perioden 1952-1954 samt indholdet i deres ordrebøger, tekniske oplysninger og meget, meget mere.

Efter få år var bogen ikke blot slidt og manglede omslaget, den var også fyldt med kommentarer, overstregninger og tilføjelser. For nogle år siden var jeg heldig at købe et bedre eksemplar på en auktion på nettet.


Bogen til højre er den fra auktionen...




Nogle skibsnavne er overstreget, det er sikkert skibe, som siden bogens udgivelse er solgt eller ophugget. Nogle er markeret, det er formentlig de skibe, jeg har set i Aarhus havn.



I det nye eksemplar af bogen har jeg nu det oprindelige udseende.



Forlaget udgav i 1971 og 1974 nye og opdaterede udgaver af bogen. Mig bekendt er den ikke udgivet igen efter 1974.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar