fredag den 7. juni 2019

"Magnolia"

Når jeg skal søge oplysninger om skibe og - især - færger, bruger jeg ofte siden www.faergejournalen.dk, som rummer en masse oplysninger og billeder af både danske og udenlandske færger og passagerskibe samt danske handelsskibe. Et nyttigt opslagsværk, når der for eksempel er tvivl om indholdet på billeder på Facebook og andre steder.

Magnolia er en blomst, men "Magnolia" er også navnet på et DFDS-skib, som i flere år - mere eller mindre regelmæssigt sammen med andre skibe - i Aarhus lastede landbrugsvarer til England. Det er bygget i Aarhus og blev afleveret til D.F.D.S. den 1. august 1963.




Forleden brugte jeg igen opslagsværket og kom tilfældigt ind på siden, der omhandler "Magnolia". Jeg observerede, at der manglede billede af skibet som det så ud efter at være solgt til et rederi i Singapore og omdøbt "C Ranee". Det syntes jeg var synd.

Omkring 1975 tog jeg et par billeder af "C Ranee", hvor det i Aarhus lastede frosne kyllinger til Egypten.



Jeg husker, at det var lidt svært at få oplysninger om skibet. På det tidspunkt var jeg ansat hos linjeagenturet Lehmann Junior, og det var vores konkurrent Rasmus Christensen, der stod for anløbet. Jeg ringede til firmaet og forelagde mit ærinde, som var af ren interesse for skibet, men det eneste, man ville oplyse var, at skibet hed "C Ranee" - det vidste jeg jo sådan godt allerede. Men jeg tog nogle billeder af skibet, det kunne de da ikke forhindre mig i.

De billeder sendte jeg i aftes til Bernt Skjøtt, som har siden faergejournalen, og tilbød ham, at han måtte bruge dem på siden. Det har han nu gjort.


Senere modtog jeg en mail fra Bernt, hvor han fortæller lidt om sin baggrund for at lave siden og om interessen for skibene. Han skriver også, at han har lavet lidt research på mig og fundet frem til mit engagement i søfartsmuseet og Aarhus Søhistoriske Selskab. Det munder sikkert ud i, at der er flere af mine billeder, som han kan bruge på siden, og det har jeg det helt fint med. 

1 kommentar:

  1. Hej Ole Ryolf.
    DFDS fik også bygget PETUNIA, dog i Aalborg, vil mene at det er et søsterskib til MAGNOLIA.
    http://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/archives/5001-Museet-for-s%C3%B8farts-billedarkiv/archive/Arkiv-21/000008568.jpg.info
    http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=3842
    Mvh. Willy

    SvarSlet