søndag den 7. juli 2019

Vindmoller

Jeg har tidligere fortalt om Sletterhage Fyrs nye web kamera. Jeg følger lidt med i trafikken til og fra Aarhus ved at slå op på kameraets side.

Kort efter, at jeg stod op i morges, tjekkede jeg kameraet og så, at et skib netop havde passeret i retning mod Aarhus. Ikke en færge fra Molslinjen og ikke et containerskib, men et specialskib, som i Aarhus skulle laste vindmøller.

På havnens trafikliste stod, at skibet - "Symphony Sun" - havde eta (forventet ankomst) Aarhus klokken 00.01, så det var altså otte timer forsinket. Det havde etd (forventet afgang) klokken 12.00.

Jeg har holdt øje med skibet hele eftermiddagen i håb om at få et billede, når det passerede Sletterhage. Men først klokken 20 forlod det Aarhus.




Og hvorfor var jeg interesseret i at få et "dump" af netop dette skib? For det første fordi det er et utraditionelt skib, specielt bygget til transport af tunge genstande, for det andet fordi det bringer mine tanker på en hændelse, som ligger en halv snes år tilbage.

Da jeg i sin tid dagligt benyttede linje 26 til og fra arbejde i Skejby, var der en morgen en skoleklasse - 2. eller 3. vil jeg tro - med bussen. Da vi passerede Vestas' bygning på Paludan Müllers Vej, udbrød en dreng af anden etnisk herkomst end dansk: "Derinde arbejder min far". Lærerinden spurgte ham: "Hvad laver din far?" og svaret kom prompte: "Han laver vindmoller".

Det er ikke nødvendigt at nævne, at skibet langfra er kønt, men det er sikkert effektivt.

eta = Expected Time of Arrival
etd = Expected Time of Departure

Ingen kommentarer:

Send en kommentar