tirsdag den 29. oktober 2019

Fra Sejl Til Diesel

Som dreng og ung holdt jeg ofte ferie hos min faster Grethe og Onkel Sven i Hasselø ved Nykøbing Falster. Sven og jeg delte interessen for skibe, og Sven var den lykkelige ejer af tre-binds værket "Fra Sejl Til Diesel". Jeg har brugt mange timer på at læse i de bøger.

Sven lever desværre ikke mere, og bøgene er gået i arv til hans svigersøn. Jeg har af og til søgt lidt på nettet, om de skulle være til salg til en rimelig pris, men uden held.

Forleden var der en tidligere sømand, som satte bøgerne på auktion på Facebook. Eneste byder var mig, så jeg fik sættet for 300 kroner plus forsendelse. Han sendte bøgerne i går, jeg nåede lige at modtage dem i dag, inden jeg skulle til møde på havnen.


Der er masser af læsning, billeder og plancher i bøgerne. Udgivelsesåret er desværre ikke anført, men efter indholdet at dømme, må de være fra først eller midt i 50erne.




I Bind 3 er der en komplet liste over danske skibe, både sejlskibe, dampskibe og motorskibe - en liste, som omfatter både de daværende skibe og også alle tidligere, hvad enten de var frasolgt, forlist eller på anden måde gledet ud af den danske handelsflåde. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar