tirsdag den 15. oktober 2019

Danmark set fra luften

Lillebror Per har de seneste dage lagt en del gamle billeder på Facebook - billeder downloaded fra Det Kongelige Biblioteks side "Danmark set fra luften". Biblioteket lægger masser af billeder ud til frit brug mod kildeangivelse.

Det skulle jeg da også prøve, så efter en kort vejledning brugte jeg i dag et par timer på at dykke lidt tilbage i tiden.

Kvaliteten på billederne er ret svingende, tilsvarende er der stor forskel på, hvor tæt man har fløjet under fotograferingen og hvor meget af de enkelte bygninger, man ser. Flere af nedenstående motiver er udsnit af større billeder. En lille tur ad Memory Lane blev det til med start ved mit fødehjem, Vestergade 44.




Derefter til Skovvejen 40,



Falck-stationen på Kystvejen,



mine morforældres hus i Hinnerup,



fiskehuset ved Norsminde, hvor vi har tilbragt en del ferier i Falcks sommerhus tæt ved.



Livet på arbejdsmarkedet startede i bygningen Havnegade 2B



og på havnen.



Ferier har der været tid til, blandt andet i Ballen på Samsø



og på Tunø.



Stort set alle billederne er fra "før min tid", men dog ikke længere tilbage i tid, end jeg kan genkende det hele.

Jeg slutter med dette pragtfulde billede af "Jylland", som sejlede på ruten Århus-Samsø-Kalundborg fra 1933 til 1966.




www.kb.dk/danmarksetfraluften

Ingen kommentarer:

Send en kommentar