fredag den 28. august 2020

Ferie i Odense

Fra mandag til i går holdt Susanne, søster Bente og jeg en lille ferie i Odense. For Susanne og mig var det et gensyn; vi var der i 2016 alene og i 2018 sammen med kusine Eva. Også denne gang boede vi på City Hotel Odense, dejligt tæt på banegården.



Efter at have pakket ud og nydt en kop kaffe på hotellet gik vi en tur i byen. Både i 2016 og i 2018 var byen stort set et hul i jorden på grund af letbanebyggeri. Vi kunne konstatere, at enkelte huller nu var fyldt op, men nu var man i stedet i færd med at anlægge skinner. Så Odense er stort set stadig et hul i jorden.



Det blev til et meget kort besøg i domkirken.


Både i 2016 og 2018 havde vi tilbud om en luksusmiddag i Den Gamle Kro for 100 kroner, men kroen er desværre bukket under i Corona-krisen, så det måtte vi undvære. I stedet besøgte vi Restaurant Grønttorvet, som ligger få minutters gang fra hotellet. Her bestilte vi en vægtergryde ad libitum. Hvad der kom lidt bag på os var, at vægtergryde serveres på en varm pande - en til hver.


Tilbage på hotellet hyggede vi os med et par skarpe inden sengetid.

Tirsdag tog vi en taxa til Zoologisk Have, hvor vi brugte to-tre timer på at se og gense de mange dyr. Frokosten bestod af en kyllingeburger hos Chunga i Zoo.

Udover de mange vilde dyr var der også et afsnit med bondegårdsdyr. De var faktisk meget hyggelige.






Se billederne fra ZOO i dette Flickr-album

Efter en kort slapper på hotellet gik pigerne i byen og fik en kop te, mens jeg besøgte jernbanemuseet.




Her købte jeg en model af DSBs MY1111 i skala 1:160. Da jeg kom hjem, så jeg, at den ene kobling er knækket, men da der alligevel ikke er vogne til den, gør det jo ikke så meget.



Se billederne fra jernbanemuseet i dette Flickr-album

Aftensmaden blev buffet på "Den Grimme Ælling" i Odense centrum. På hotellet blev det senere til et glas rødvin eller to.



Onsdag formiddag trodsede vi vejrudsigten og gik til museet Tidens Samling i Odense midtby. Det var virkelig en oplevelse ad "Mindernes Allé" med stuer fra forskellige årtier, og her må man gerne sidde i møblerne, røre ved tingene, læse i bøgerne, åbne skuffer og skabe. Kun de udstillede Spangenberg-kjoler og Vild-Med-Dans-kjoler måtte man ikke pille ved.


Der var rigtig mange ting fra min barndom, blandt andet min gravko, min skoletaske og mit Instamatic-kamera. Jeg kunne sagtens have brugt en time mere der.





Se billederne fra Tidens Samling i dette Flickr-album

Gåturen hjem blev i regnvejr, men oplevelsen på museet opvejede det hele.

Vi spiste frokost på Restaurant Grønttorvet - så var der ikke så langt hjem for vore trætte ben - og vi bestilte bord og stole til aftensmad.


Vejret var klaret lidt op om eftermiddagen, hvor vi besøgte museet Møntergaarden, som ligger tæt ved hotellet. Her var overraskende meget at se - mange gamle ting og mange tekniske ting fra Odense og Fyns historie og industri.



I en baggård var indrettet et værksted, hvor børn kunne få lov at udfolde sig med forskelligt værktøj, og der lå træ, som man kunne bruge til at lave forskellige ting. 


Det var næsten som at besøge min farfar tilbage i 60erne, hvor han i lejligheden i Vestergade havde et værksted med høvlebænk, slibesten og meget andet.

Der var også et lille dukkemuseum.




Se billederne fra Møntergaarden i dette Flickr-album

Inden aftensmaden på Grønttorvet nød pigerne en vand og jeg en Giraf-øl på en lille bodega. 


Herefter gik vi til Grønttorvet og nød en herregårdsbøf.



Igen nød vi et par skarpe i hotellets hyggelige dagligstue. Her faldt vi i snak med et ægtepar - Annette og Jan - fra Nysted, og det endte næsten med, at vi kom i familie. Det viste sig, at Annette og min kusine Hanne har kendt hinanden i næsten 40 år og at deres søn har været kæreste med Hannes datter Lærke. Det blev til en hel del familiesnak og sms'en frem og tilbage med Hanne, som i første omgang undrede sig over, hvad jeg lavede med Annette på et hotel i Odense...

Efter morgenmad torsdag tog vi toget hjem til Aarhus og havde en behagelig tur. Jeg fortsatte med bussen til Kolt og købte lidt proviant, mens Susanne slæbte kufferten hjem og havde pakket ud, da jeg kom hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar