mandag den 24. november 2014

Historisk Billedfestival

Stadsarkivet havde sammen med Facebook-gruppen "Gamle Århus" inviteret til Historisk Billedfestival for at markere, at der nu er langt over 7.000 medlemmer i gruppen og der er lagt hundredevis af gamle billeder op til fælles glæde. Man havde fået lov at benytte rådhushallen til formålet. Godt 200 medlemmer deltog.

Der var opstillet flere skærme, hvor man kunne se et lille udpluk af de 5.000 billeder fra Århus Stiftstidendes billedarkiv, som netop i dag er lagt tilgængelige på danskebilleder.dk



Stadsarkivar Søren Bitsch fortalte om arkivets arbejde. Gruppens grundlægger og administrator, Jan Wildau, fortalte om gruppens tilblivelse for halvandet år siden og om formålet med gruppen. Jens Thaysen fra Århus Stiftstidende fortalte om sit liv som pressefotograf og en free lance fotograf, Mikkel Kallehauge, fortalte hvordan han finder motiver i og omkring byen. Til slut fortalte arkivar Kitt Boding-Jensen om Den Gamle Bys billedarkiv, som netop er blevet beriget med 80.000 biller, både pressefotos og private billeder.




Efter disse indlæg var der kaffe og sodavand.



Jeg fulgtes dog med Per til hans kontor, hvorfra jeg nød udsigten over Park Allé og Banegårdspladsen. Beklager genskin af en skærm og skygge af mig selv.



Jeg glæder mig til at se nogle af de mange billeder fra Stiften. Hele dagen i dag har det dog ikke været muligt at komme ind på siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar