tirsdag den 4. november 2014

Lette modeller

Bestyrelsesmødet i Aarhus Søhistoriske Selskab var udsat fra sidste uge, da vi ikke kunne få lokaler. I dag blev mødet holdt på søfartsmuseets containerterminal, hvor man har indrettet en container med bord og stole samt en lille ovn til opvarmning. Den ovn mærkede vi nu ikke så meget til, det var faktisk skidekoldt.

Da jeg steg af bussen så jeg søspejdernes flotte skib "Klitta" på beddingen i bunden af lystbådehavnen.


Mødet forløb i god ro og orden. Blandt andet fik vi styr på den kommende generalforsamling.

Et af bestyrelsesmedlemmerne medbragte nogle af sine skibsmodeller. Han skærer selv modellerne i et meget let træmateriale. Umiddelbart ligner modellerne de velkendte modeller af bly, men de er i en lidt anden skala. Og så vejer de stort set ikke noget. Jeg kunne genkende mange af modellerne.




På det øverste billede er skibet øverst et af "mine" skibe, nemlig Alianças, enten "Arpoador", "Amaralina" eller "Botafogo". Færgen på det midterste billede er "Prinsesse Elisabeth", som sejlede mellem Århus og Kalundborg samt tankskibet "Texaco Oslo" - også et af "mine" skibe.

Modellerne i kassen er blandt andet en af Höegh Lines store rullebåde, ØKs "Boringia", en af Elsams bulk carriers, en car carrier fra Wallenius og en liner fra Nordstjernan. Alle skibe, som jeg ofte har set i Århus havn. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar