fredag den 5. august 2016

Old Ship Picture Galleries

Siden Old Ship Picture Galleries besøger jeg ofte, når jeg skal bruge et billede af et bestemt skib, eller blot se, hvad der ligger. Siden viser rigtig mange billeder - til gengæld er der ikke nogen tekniske oplysninger om skibene, og ikke alle billederne er i optimal kvalitet.

For nogle uger siden kontaktede jeg sidens indehaver og tilbød ham nogle af mine billeder til brug på siden. Fyren, som hedder Tony, lød vældig interesseret, så jeg begyndte at kopiere billeder. Skibene skal være over 25 år gamle, og jeg har en del billeder af den alder. Dels har jeg mange billeder fra mine drenge- og ungdomsår, hvor jeg flere gange om ugen gik på havnen og tog billeder, og dels har jeg mange billeder fra mine år hos Wendelbo/Lehmann Junior.

I dag sendte jeg en DVD med ialt 799 egne billeder og postkort til Tony.

Et af de ældste billeder er nok dette af "Bølgen", som i mange år sejlede mellem Samsø og Aarhus med kartofler og andre gode ting.



Postkortet med tankskibet "Rosborg" har jeg ikke selv købt, men for mange år siden modtaget fra min fætter Anker, der sejlede som motormand på skibet. Billedet er taget i Suez kanalen.

En hel serie billeder er fra færgen "Danmark", der blev bygget i Helsingør og afleveret til DSB i 1968. Min onkel Sven var maskinchef på færgen fra 1968 indtil han gik på pension. Jeg har tilbragt en del ferier hos Sven og Grethe, og hver gang var jeg med Sven på vagt en hel dag på færgen, hvor jeg havde adgang til alle de steder, som passagererne ellers ikke måtte komme.



De to sidste billeder her er fra min tid hos Lehmann Junior. Øverste billede er en bulkcarrier "Carcastle", der - som navnet antyder - var ombygget til transport af fabriksnye biler. Det sejlede i charter for det japanske Nippon Yusen Kaisha og lossede nogle hundrede biler i Aarhus en fredag aften.

Sidste billede er "Warin", containerfeeder fra Deutsche Seereederei i Rostock. Det skib var i flere år næsten som et andet hjem for mig. 




Jeg lærte besætningen - især kaptajnen - rigtig godt at kende, og når jeg kom om bord, var der altid dækket op til otte i messen, selvom besætningen kun talte syv mand.

Old Ship Picture Galleries

NB: Siden er senere nedlagt grundet problemer med ophavsrettigheder og kommer ifølge Tony ikke op igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar