fredag den 9. februar 2018

Sådan var det

I formiddag var vi igen til foredrag hos Ældre Sagen i Viby. Denne gang var det sognepræst i Thorsager, Bregnet og Feldballe Jørgen Gleerup (født 1953), som underholdt med titlen "Livet på landet i 50'erne". Udover at fortælle om sin barndom og ungdom på Randers-egnen, spillede og sang Jørgen Gleerup flere kendte sange.

Rigtig meget af indholdet kunne man nikke genkendende til. Det kunne være hans beretning om skoleforelskelsen, skolegangen, tøjet, tidens musik og film, konfirmationsforberedelsen og endelig maden. Jeg kunne virkelig genkende søndagsmenuen med stegt kylling, nye kartofler, agurkesalat og god sovs - desserten enten citronfromage eller gul budding.

Jørgen Gleerup har et specielt forhold til fodbold. Som knægt spillede landsbyens drenge fodbold med en tom konservesdåse, og man overværede alle de lokale kampe mellem holdene fra landsbyerne, og ikke mindst Randers Freja. AGF var derimod et hadet hold, og det er det for så vidt stadig. Men når Jørgen Gleerup i dag er til fodbold på Aarhus Stadion for at se AGF, spiller han skuespil og lader som om, at han holder med AGF. Hvorfor? Jo, vennen Kjeld Holm sidder ved siden af, og af frygt for at blive trukket i løn, lader man selvfølgelig som om, at man holder med AGF.

Slutningen på hver lille beskrivelse var: Sådan var det.


Jeg spurgte Jørgen Gleerup, om jeg måtte tage et par billeder under foredraget. Det måtte jeg gerne, men jeg måtte ikke sende dem "op i skyen, for der ved man ikke, hvor det bliver af". Det respekterede jeg selvfølgelig, så derfor er der ikke noget billede til at ledsage mit indlæg. Sådan var det.

Efter foredraget tog vi en buffet hos Asia Restaurant i det, der engang hed Hotel Mercur. Derefter fortsatte Susanne hjem, mens jeg tog i REMA1000ben efter hendes rugbrød. Det er Super Brugsen nemlig ikke leveringsdygtig i. Sådan er det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar