tirsdag den 2. april 2019

I Danmark er jeg født

Når jeg de fire af ugens fem hverdage i nogle timer har hytten for mig selv, sker det ofte, at jeg lytter til musik - enten fra vinyler, CDer eller på YouTube. På "Tuben" hører jeg gang på gang de gamle numre fra 60erne og 70erne med Seekers, Sandia Shaw, Carpenters og mange andre. 

Men et nummer er fast på programmet - og som regel det sidste. Det er klippet fra filmen "Drengene fra Sankt Petri", hvor samtlige elever er linet op på rækker i gymnastiksalen til morgensang. Inden morgensangen giver rektor (Erik Wedersøe) dog ordet til politimesteren (Bjørn Watt-Boelsen), der på byrådets og egne vegne oplæser en skrivelse med en reprimande for nogle forulempelser, der er sket mod den tyske værnemagt. Inden politimesteren når langt i talen, begynder en af eleverne (Marie Ingerslev) højlydt at synge første vers af "I Danmark er jeg født", og i løbet af få sekunder slutter samtlige elever sig til hendes sang. Det overdøver totalt politimesteren, som fortvivlet og i raseri forlader gymnastiksalen.

Da politimesteren er ude af syne, slutter rektor og de fremmødte lærere sig til koret. Klippet slutter med, at man atter ser den unge pige, som nu er tydeligt berørt af den reaktion, hun opnåede.






Jeg synes simpelthen, at klippet er så stærkt og siger så meget.


Se klippet på dette link

Ingen kommentarer:

Send en kommentar