torsdag den 25. december 2014

Julegaver

Selvom man kun får tre julegaver, så sker det alligevel, at to af dem er ens. Det skete for både Susanne og mig.

Jeg fik to eksemplarer af bogen "Tilbage til 60'erne - alle de ting, du har glemt, du kan huske". Det ene fra svigermor, det andet fra børn og børnebørn i Viborg.


En herlig bog, hvor undertitlen er ganske sigende: Fanta og Cola i rillede flasker, Foska og Solgryn, rulleskøjter, hønseringe, Børnenes Posthus, engelskundervisning i fjernsynet med Walter and Connie, Flintstone, Brylcreme, samlebilleder i Richs og Danmarks, samlehæfte i Hjemmet "Dyr fra alle lande", poesibøger, Guldkorn, Valash, Prærie Serien med Davy Crokett, mavebælter fra cigarer, legetøjsdyr i Pre vaskepulver, Belphégor, tallotteri, Mecano - og jeg kunne blive ved.

Gaven fra børn og børnebørn i Lyngby er bogen "Danske katastrofer", som jeg slet ikke vidste eksisterer.


Den omhandler store ulykker fra perioden 1897 til 2001, blandt mange andre eksplosionen på Valby Gasværk i 1964, minekatastrofen på Holmen i 1951, S/S "Norge"s forlis i 1904, jernbaneulykkerne ved Odense og Sorø i 1967 og 1988, "Hans Hedtoft"s forlis i 1959.

Der bliver læsning og "Ja, det kan jeg godt huske" til mange timer i de bøger. Og efter jul bytter jeg den ene 60'er bog til bogen om 50'erne. Jeg er uhelbredelig nostalgiker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar