torsdag den 26. februar 2015

Norsminde

I 50erne og 60erne ferierede jeg flere gange - sammen med mine forældre og søskende - i Falcks sommerhus ved Ajstrup Strand, tæt ved Norsminde. 


Min fars kusine Ragnhild var husbestyrerinde hos den lokale fiskehandler Ainor, som var en kendt og elsket person på egnen. Ainor havde et lille fiskehus ved Norsminde havn, hvor han solgte fisk. 



Han solgte friske fisk, men også røgede fisk som makreller og ål, som Ragnhild røgede ved villaen i Norsminde by.

Når vi var hos Ainor for at købe fisk, fik vi børn en sodavand og far en øl eller to med Ainor, mens han (Ainor) rensede fisk i det lille fiskehus. På vejen hjem var vi forbi Ragnhild og hente røgede makreller, og vi købte altid rigeligt, for på vejen hjem spiste vi altid en hel makrel hver - friske og varme, blot med en avis omkring.

Skråt overfor Ragnhild og Ainors hus boede en af byens navnkundige personer, Gammel-Peter. Jeg har set ham nogle få gange. Her er han til venstre på billedet.


Ved stranden lå en omvendt båd, som var lavet om til redskabsrum. Den syntes vi børn var ret spændende at se på.



Fiskehuset har været med i Facebook-gruppen Gamle Århus, og der fandt jeg ud af, at vores genbo Inger Margrethes forældre har haft sommerhus ved siden af Ragnhild og Ainors hus i Norsminde. Derfor havde vi aftalt, at jeg i dag besøgte hende til en kop kaffe, så vi kunne udveksle minder. Inger Margrethe har en del billeder fra Norsminde samt to bøger med lokalhistorie. Dem har jeg nu lånt, og jeg glæder mig til at studere dem.

Her er Inger Margrethes billeder af Ainor og Ragnhild, nøjagtigt som jeg husker dem. 

  

Ragnhild med mørkeblå kittel med prikker, som måske en gang har været hvide. Og en ting er helt sikker: røgeriet har ikke kunnet leve op til myndighedernes krav i dag, men vi blev nu aldrig syge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar