fredag den 1. september 2017

Miniferie på Tunø

For nogle uger siden fremsatte Susanne et ønske om at gense Tunø - vi har været der tre gange, senest for 19 år siden. Vi kontaktede "Det Gamle Mejeri" for at høre, om der var et værelse til os, og vi var heldige, at der var et i denne uge fra onsdag til fredag,

Vi tog med en propfyldt blå bus til Odder, hvor vi skiftede til en næsten tom blå bus til Hou. Vi havde lidt ventetid i Hou, så der var tid til at se Samsø-færgen "Prinsesse Isabella" gøre klar til at sejle mod Sælvig.

"Tunøfærgen" sejlede klokken 1610, det regnede og solen var absolut ikke at se.

Vi ankom til Tunø en times tid efter og blev indlogeret på Mejeriet i Tårnværelset.

Jeg havde på forhånd lokket indehaveren Elsebeth til at sørge for en lille buket til Susanne i anledning af vores bryllupsdag. Det havde hun klaret til ug med blandt andet lathyrus og hortensia fra egen have. Tak for det.

Efter at vi havde pakket ud, nød vi en kop kaffe på terrassen, inden der var aftensmad. Den bestod af unghanelår med salat, tzatziki og Tunø-kartofler. Det var guf. Vi delte en flaske rødvin til maden. Susanne fik pandekager med is til dessert, jeg fik en kop kaffe. Mens vi spiste, stod regnen ned i stænger, men der var lidt ophold efter maden, så vi gik en lille tur i Tunø by.

Torsdag morgen var vi oppe ved syvtiden, så der var lidt tid inden morgenmaden klokken ni. Vi gik en tur på havnen, og Susanne var en tur i buskene for at smage på de lokale brombær. Det blev dog kun til et, for de var meget små og meget sure. På havnen hilste vi kort på Mågens.

Der var masser af svaler, især ud for de træer og buske, som er tæt ved havnen. De - svalerne - fløj rundt i lav højde og var ofte meget tæt på at kollidere med os. Efter morgenmaden var vi på havnen for at se færgen komme ind, og på hjemvejen købte vi lidt grønt ved en af vejboderne.

Efter en kop formiddagskaffe gik vi en tur langs stranden ud mod revet, hvor vi fra afstand kunne se de mange skarver.

Der var frokost klokken 1230 med to slags sild, friskstegte fiskefileter, lun leverpostej med champignons og bacon, hamburgerryg med italiensk salat samt ost.

Efter frokost lagde vi os på langs for at hvile ryggen et kvarters tid. Det blev dog til lidt mere, så da vi vågnede, var det blevet eftermiddag. Middagsluren var gavnlig for os, men også for vejret, for nu skinnede solen fra en blå himmel, som dog ikke var helt skyfri.

Det blæste ikke længere, og vandet var helt roligt, så det blev til en ny tur på havnen, hvor vi igen så færgen komme ind med friske turister.

På vej tilbage til mejeriet blev vi overhalet af en traxa med en flok glade skolebørn, som vinkede ivrigt, da jeg tog billeder af dem.

Tilbage på Mejeriet nød vi en øl og en sodavand på terrassen, inden Elsebeth og hendes søde hjælper, islandske Elva, bød på aftensmad, som i aften bestod af poussin med risotto. Det smagte lige så pragtfuldt som maden i går.

Elsebeth og jeg var enige om, at man drikker hvidvin til maden, når der er hvidvin i den, så det blev til to glas til mig, mens Susanne foretrak Cola.

Inden solen gik ned, var vi igen en tur omkring havnen, hvor vandet nu var endnu mere stille end om eftermiddagen.

Fredag morgen skulle vi med færgen hjem klokken 0815, så der var morgenmad allerede klokken 0715. Det tidlige tidspunkt faldt ikke i god jord hos de gæster, som ikke skulle med morgenfærgen - men det er nu en gang sådan på en ø, at man må indrette sig efter færgetiderne.

Vi havde afregnet med Elsebeth og pakket, så efter morgenmaden gik vi på havnen, så vi var der, da færgen kom i havn. På vej derned så vi "Prinsesse Isabella" på vej mod Samsø.

På havnen hilste vi igen på Mågens.

Færgen var inde til tiden. Denne gang måtte vi sidde i den nederste salon, da halvdelen af Tunøs befolkning havde reserveret den øverste salon. De skulle på en sight seeing i Danmark.

Vi forlod Tunø i det flotteste sensommervejr, man kan tænke sig.

I Hou havde vi et kvarters ventetid på bussen, så ferien sluttede på samme måde, som den begyndte - med anløb af "Prinsesse Isabella". Det gik tjept, færgen ligger kun i havn et kvarter, så de to styrmænd m/k - eller kombardo-mænd m/k - har nok at se til, mens færgen er i havn.

Vi var hjemme i Hasselager ved 1130-tiden.

Se alle mine billeder i dette Flickr-album