fredag den 3. november 2017

Aarhus i årtier - 1960'erne

"Aarhus i årtier - 1960'erne" er andet bind i serien om Aarhus' nyere historie. Propfyldt med dejlige billeder fra mit teenage-årti og sporvognenes sidste årti.



Der er mange billeder af byen, som den så ud dengang - endnu. Det var en tid, hvor mange gamle bydele blev revet ned og nye opført. Mange virksomheder flyttede fra byen og ud til forstæderne, hvor der opførtes store bygninger - i hvert fald sammenlignet med dem, der blev revet ned.





Der var masser af legepladser i byen, og der var ofte musik i gaderne; det kunne være de to pigegarder, det kunne være soldater eller politifolk. Trafikken holdt pænt tilbage for orkestrene, det tror jeg ikke kunne være sket i dag.




Og se så her, mine børn: Der var virkelig mere sne dengang. Men der var dog ikke altid sne...



Jeg blev i går kontaktet af en af forfatterne, som beklagede, at han ved en fejl har krediteret Per for et billede, som jeg skulle have været krediteret for at have uploaded til Stadsarkivet. Det er et billede fra branden på Karens Mølle i 1961.



Men - når ret skal være ret - skal ingen af os krediteres for billedet. Det er lånt fra søfartsmuseets arkiv og har været brugt før i andre sammenhænge. Men det til trods, blev jeg inviteret til i dag at deltage i boglanceringen, som foregår i Den Gamle By. Desværre måtte jeg melde afbud, da jeg har valgt at blive hjemme med noget der ligner en begyndende mandeinfluenza. Øv.

Ikke alle billederne skildrer fryd og gammen. Et enkelt billede i bogen fremkalder dårlige minder - ja, lad mig bare kalde dem ulækre minder. Det er billedet af en skoleklasse, som børster tænder i flour. Jeg husker det tydeligt, det skete tre-fire gange om året, og det smagte virkelig modbydeligt. Man kunne ikke snyde, for der blev ført tilsyn med, om man børstede tænderne og - her kommer det mest ulækre - bagefter skulle man skylle munden i den vædske, der var tilbage i kruset. Havde man "glemt" sin tandbørste, udleverede de flinke damer en ny.



Så noget er blevet bedre siden 1960'erne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar