onsdag den 3. oktober 2018

Anna og Sofus

I aften så vi på DRk sidste afsnit af serien "Dengang vi var bønder". Baggrunden for at vi har fundet disse udsendelser interessante, er nok vores besøg i Den Fynske Landsby i sommer.

Udsendelsen i dag omhandlede tiden fra besættelsen og frem til vore dage. Den fik mig til at mindes min ferie sammen med min farmor i sommeren 1960, hvor vi på rejse hjem fra Helsingør gjorde et ikke planlagt ophold i Tølløse og besøgte Farmors søster Anna og svoger Sofus, som havde et lille husmandsbrug på 16 tønder land lidt udenfor Tølløse.

Vi tog en taxa fra banegården og ankom - i sagens natur - uanmeldt til gården, hvor vi blev meget venligt modtaget. Vi overnattede og fortsatte hjem dagen efter.



Jeg husker deres hund, en collie, som var meget venlig. Jeg sov på en sofa i stuen, og hunden lå foran sofaen hele natten og passede på mig, otte år gammel.

Jeg blev vist rundt på gården, hvor der var syv køer (Jersey) og to heste (nordbagger). Jeg husker ikke, at der var grise. Køerne hed - i rækkefølge som de stod i stalden - Kip, Ulla, Lisbeth, Lise, Jytte, Bambi og Sussi. Der var dog kun plads til seks køer i stalden, så Sussi stod sammen med hestene Hans og Jens i et hjørne af stalden.

Da vi næste dag skulle videre med toget fra Tølløse til Kalundborg, blev vi kørt i jumbe med Hans foran.

Senere holdt jeg lidt kontakt med Anna og Sofus, men så vidt jeg husker, døde de ikke så mange år efter vores besøg.

Det er ikke nødvendigvis Hans, Jens eller collien på billedet, men det er helt sikkert Anna og Sofus (ukendt fotograf).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar