tirsdag den 30. juni 2020

Fotoopgave på havnen

Fonden Jakob havde igen et ønske om fotografering, denne gang i anledning af, at det islandske rederi Eimskips nybygning "Dettifoss" i dag anløber Aarhus på sin jomfrurejse. "Jakob" og havnen ville gerne ønske "Dettifoss" velkommen med vandsøjler og horn.

Per tog tjansen om bord i "Jakob", mens jeg tog billeder fra Pier 4. Skibet var lidt forsinket, så jeg kunne bruge ventetiden til at tage billeder af byggepladsen, hvor det nye Lighthouse opføres. Der er opført en platform, hvorfra publikum kan følge byggeriet og samtidig har en flot udsigt over havneindløbet og bugten.






Mens jeg ventede, så jeg et glimt af vandflyveren, som ankom fra København.



"Jakob" sprøjtede masser af vand, og "Dettifoss" hilste igen med tre lange trut i hornet.




"Dettifoss" er et af to skibe, som Eimskip bidrager med i et samarbejde med Royal Arctic Line i en samsejling på Island, Færøerne og Grønland. Royal Arctic Lines "Tukuma Arctic" var faktisk i Aarhus i går, og jeg fangede et billede af det på Sletterhage Fyrs webcam.



"Dettifoss" laster 2.150 TEU, er bygget i Kina og noget forsinket i levering på grund af Corona-situationen.

Se alle billederne fra byggepladsen i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar