mandag den 14. april 2014

Vestergade 44

Den 7. september 1951 blev jeg født på adressen Vestergade 44, 2. sal til venstre. Vi flyttede derfra i 1956. Min farmor og farfar boede i lejligheden 1. sal til venstre. Farfar døde i 1966, og farmor flyttede derfra et års tid efter. Derfor har Bente og jeg i alle disse år haft tilknytning til ejendommen og vi har tilbragt mange timer der.

Jeg er flere gange gået forbi og har taget i håndtaget til døren i porten for at se, hvordan baggården ser ud. Da farmor og farfar boede der, var der et faldefærdigt baghus, hvor en snedker havde sit værksted og slagteren i ejendommen havde et lager - et lager, som i dag ville være lukket øjeblikkeligt, hvis fødevarekontrollen var kommet. Baghuset er forlængst revet ned.

På min tur rundt i gaderne i dag tog jeg igen i håndtaget til døren i porten, men den var selvfølgelig låst. Jeg henvendte mig i renseriet i stueetagen og forklarede den flinke renserimand, at jeg er født i ejendommen og gerne ville gense den og tage et par billeder. Det fandt han forståelse for, og jeg blev lodset gennem baglokalet og ud i gården.

Og den gård er bare meget, meget mindre, end jeg husker den, og så er baghuset endda væk. Der var stort set kun plads til en liggestol, et cykelskur og en minimal græsplæne. Men ellers ligner den stort set sig selv. 




Farmor og farfar havde den altan, der ses på det øverste billede. På det nederste billede ses døren ind til cigarhandler Sørensens lejlighed. Ham var vi altid lidt bange for, sikkert kun fordi han var en lille, bred, rund mand. Han har aldrig gjort os noget. Det kan vi til gengæld ikke sige omvendt. Historien er, at farfar var gammel og led meget af astma, så om natten kunne han ikke gå på 2. sal og bruge ejendommens eneste og fælles toilet. Han havde derfor en potte stående under sengen. En morgen blev min fætter Roland, Bente og jeg bedt om at gå op og tømme potten, som var fyldt til randen med naturin. Det syntes vi ikke lige, vi havde lyst til, så vi åbnede vinduet i soveværelset og tømte potten ned i gården, lige ned til Sørensens hoveddør. Vi hørte aldrig noget for det, men det må dælme have lugtet fælt.

Se alle billederne i dette Flickr-set

Ingen kommentarer:

Send en kommentar