søndag den 25. maj 2014

Tur til Sjælland

For lang tid siden havde vi aftalt med Ulla og Torben at vi ville besøge dem i denne weekend. Vi gik hjemmefra fredag i et vejr med regn, lyn, torden, bulder og brag og tog med IC Lyn fra Aarhus klokken 0927.




Hele turen gik fint og planmæssigt, vi oplevede endog solskin både på Fyn og på Sjælland. Ulla hentede os i Espergærde og vel ankommet til Ålsgårde nød vi en sen frokost. Sidst på eftermiddagen kørte vi til en nærliggende gård, hvor vi købte en pose nye kartofler. 


Aftensmaden bestod af grillede bøffer og ditto pølser. Mens vi spiste, satte det ind med regn, lyn og torden.

Efter morgenmaden lørdag kørte Torben og jeg til Helsingør for at besøge M/S Museet for Søfart. Det havde jeg glædet mig meget til. Torben mente, at museet åbnede klokken 10, men det åbnede først klokken 11. Vi benyttede ventetiden til en travetur rundt om Kronborg og vi nød udsigten over Øresund, selvom der var noget diset.




Det nye søfartsmuseum er virkelig imponerende. Der er rigtig meget at se, og specielt skibsmodellerne synes jeg er værd at ofre tid på. Betingelserne for fotografering var ikke de bedste, men nogle billeder blev det da til.






Efter besøget på det store museum gik vi lidt rundt og så også Værftsmuseet, som ligger i en af de nedlagte værftsbygninger.




Ulla og Susanne havde været i Helsingør for at shoppe lidt, og da flokken var samlet, nød vi igen en frokost. Torben og jeg fik en lille time på øjet, inden vi kørte en lille tur i lokalområdet, hvor vi først var i Rusland, som er et stort hedeareal, som nemt sender tankerne til Vestjylland. Her står blandt andet en del skulpturer.



Efter Rusland kørte vi en tur til Gurre Sø og gik en tur i skoven ved søen.



Til aften lavede Ulla en lækker kalvecuvette med salat og nye kartofler.

Søndag formiddag gik Torben og jeg en lille tur i den nærliggende skov og nød udsigten over Øresund, inden Ulla kørte os til toget i Espergærde, hvor vi kom med klokken 1150. 



Også hjemturen gik fint. Ulla havde smurt en madpakke til os, som vi nød, da vi havde skiftet tog i København. Ved Roskilde nåede jeg lige at få et billede af et par gamle lokomotiver, som holdt udenfor den gamle remise.



I Aarhus bemærkede vi, at busserne kørte med flag. I første omgang kunne vi ikke finde anden årsag, end at det var fordi vi kom hjem, men senere slog det os, at det sikkert var i anledning af valget til EU Parlamentet.



Susanne fortsatte med bussen til Kolt og købte lidt salat og et par bøffer til aftensmad, mens jeg gik hjem med bagagen.

Se alle billederne fra weekenden i dette Flickr-album.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar