torsdag den 21. august 2014

Umami i gryden

I dag indviede jeg den nye stegegryde. Efter besøg på grønttorvet i går var jeg hos slagteren på Frederiksberg Torv og ville have svinekæber med hjem. Det var slagteren desværre ikke leveringsdygtig i, men jeg fik et flot og stort stykke oksekød på 670 gram for 86 kroner. Det blev skåret i tern og kom i gryden i dag sammen med nogle løg, gulerødder, champignons i skiver og lidt svitset bacon og simrede i omkring tre timer. Der skal gerne være til to dage, så jeg drøjede med nogle cocktailpølser - det er ellers sjældent, at jeg tilfører min mad den slags.

Da jeg i formiddag var i Føtex, lokkede jeg mig selv til at købe et glas umami, som er et japansk krydderi, udvundet af blandt andet svampe. Det kom med i gryderetten sammen med mango curry, sød paprika, ramsløg, tomatkoncentrat og soyasauce.

Susanne bidrog med en gryde kartoffelmos, og selvfølgelig lavede jeg friturestegte skalotteløg, som kom ovenpå kartoffelmosen. Resten af gryderetten står nu i køleskabet, så vi kan få det i morgen. Og der er også kartofler og skalotteløg til i morgen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar