torsdag den 15. oktober 2015

Kongeemblemet

Da vi forleden aften så det 16. afsnit af Matador, hvor Korsbæks spidser er samlet på Postgaarden i forbindelse med anlæggelsen af en folkepark, lagde jeg mærke til, at mange af byens spidser bar kongeemblemet, som blev fremstillet i 1940 i anledning af Hans Majestæt Kong Christian X's 70 års fødselsdag.



Jeg kom i tanker om, at jeg selv har sådan et emblem. Jeg fik det for mange år siden af min mor (som i øvrigt kunne være fyldt 87 år i dag, om hun havde levet). Så vidt jeg husker, fortalte hun, at mærket har tilhørt min bedstefar.

Jeg tænker faktisk på, om man kan og må bruge mærket den dag i dag. På en eller anden måde symboliserer det vel en form for danskhed, og det synes jeg godt man kan bruge i disse for vort land så EU-dominerede tider. Jeg har derfor skrevet til Hoffet og spurgt der, om der findes nogle regler for brug af mærket.

Det skal dog lige pudses lidt, inden det kan pynte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar