onsdag den 11. maj 2016

123 Falckfolk fra Kystvejen

Succes fra sidste år med at samle de gamle Falckfolk fra station Kystvejen blev gentaget i år. Sidste år var vi på "Kohalen", hvor det var lykkedes at samle 70 deltagere. I år blev det på Nilles Kro med ikke færre end 123 deltagere. De kom fra Norge og Sverige, fra Tåstrup og Karrebæksminde og resten af Danmark - imponerende. Jeg havde kørelejlighed med en tidligere kollega, som bor her i Hasselager. 

Foran kroen var en gammel ambulance og en gammel brandsprøjte linet op.




Efter spisning blev alle jeget ud til gruppefoto - det betød nu ikke så meget, for vejret var bragende godt.


De to ældste - i hvert fald efter ansættelsesdato - var Jørn Lützhøft og Kurt Andersen, begge ansat på samme dag i 1952. Her er det Kurt til højre.


Jørn Lützhøft har været redder på stationen i nogle år, mens hans bror, Knud Aage, var vagtmester nogle år senere. Jørn husker jeg ikke, men Knud Aage kan jeg godt huske, men jeg kunne dog ikke kende ham igen. På billedet er det Jørn til højre.


Jørn fortalte, at han allerede som skoledreng i fjerde klasse hver dag besøgte stationen på Kystvejen fra den blev indviet i 1942 og nogle år frem. Hver dag sad han på trappestenen hos AMC og ventede på, at der blev udrykning. Da han havde siddet der nogle år, stoppede en kranbil en dag op, og redderen spurgte, om han ville med på en tur. Om han ville? Det var som at få 1000 julegaver. Redderen spurgte knægten, hvad hen hed, og han svarede naturligvis, at han hed Jørn. Redderen præsenterede sig derefter som Ry - min far.

Da Jørn for et par år siden søgte om optagelse i Facebook-gruppen "Falck Kystvejens Venner" blev han glædelig overrasket over, at det nu var denne Ry's søn, som optog ham som medlem. Det fik ham til at tjekke lidt op på mig, og han har faktisk lavet et helt ringbind med ting om min far og mig - både mit stykke om min barndom på Skovvejen, mange af mine billeder og også indlægget i Skræppebladet, hvor jeg fortalte om min interesse for skibene. Han havde også billeder af min far og nogle få billeder, hvor han selv er med på. På dette billede står han som nummer 3 fra venstre.



De øvrige reddere er Boris Christensen, Poul Pedersen og Søren Pertou. 

Det var en rigtig god dag med masser af glade gensyn, selvom man ikke kunne genkende alle. Det gør ikke mig noget, om man gentager succesen til næste år.

1 kommentar:

  1. Hej Ole
    Ved du tilfældigvis om man kan leje den flotte veteran ambulance? Hvis, må du meget gerne skrive till mig på mrb@citrusmedia.dk
    På forhånd tak. Mvh Michelle

    SvarSlet