søndag den 12. juni 2016

Formiddagstur på havnen

Susanne kørte i Brugsen ved ottetiden, og kort efter tog jeg til Aarhus for at gå en tur på havnen. Mit egentlige formål var at se tankskibet "Maersk Arctic" (36.993 tdw) , som ankom i aftes og forventes at sejle herfra i aften klokken 2230.

Men der var nu også andet at se på. Første stop var at tage et billede af tankskibet "Chemstar Yasu" (19.896 tdw), som losser ved Aarhus Karlshamn (Oliemøllen). 




Næste ofre for kameraet blev den lille "Duen", sejlskibet "Marilyn Anne" på kornpieren og sandpumperen "Baltic" på modsatte side af bassinet, inden det blev til skud af Mærsk-tankeren. Anløb af Mærsk-tankere er ikke hverdagskost i Aarhus, men om det var som en hilsen til tankeren, at der var sat et lille Dannebrog på en pullert, skal jeg ikke kunne sige.



Mens jeg fotograferede tankskibet, gled "Fulton" stille ind i havnen og lagde sig foran "Marilyn Anne". 




Jeg fik en lille snak med skipperen på "Fulton", som fortalte lidt om, hvad skibet laver nu, hvor det ikke sejler med uvorne knægte - ikke hele tiden i hvert fald.

På vej tilbage til byen så jeg den nye Samsø-færge "Issehoved" komme i havn. Den var hurtigt tømt for passagerer, og der stod allerede mange og ventede på at komme til Samsø. Styrmanden måtte dog skuffe dem med, at skibet havde ondt i maskinen, og at en tilkaldt reparatør formentlig skulle bruge tre kvarter på at helbrede den.




Sidst skud i kameraet blev den lokale skonnert "Brita Leth", som lå fortøjet på kajen nedenfor Dokk1.



Se alle dagens billeder i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar