fredag den 1. juli 2016

Logbogen

Bladet Logbogen var i postkassen i dag. Hurtig ekspedition, da jeg sendte filen til trykkeren i mandags. Ofte går der over en uge, fra trykkeren har afleveret bladene til Postdanmark, indtil de ligger i medlemmernes postkasser.

Forsidebilledet viser denne gang coasteren "Caroline S", en af de få bevarede Marstal-coastere, som blev bygget med Marshall-hjælpen i årene efter krigen. Billedet så jeg en dag på Facebook, hvor skibet har siden egen fangruppe. Fotografen, som bor i Marstal, har givet mig lov at bruge billedet. Til gengæld skal hun selvfølgelig have et eksemplar af bladet.




Der er selvfølgelig de faste rubrikker med medlemstilbud samt nyt fra søfartsmuseet og Jakob. Et af tilbuddene er, at selskabets (Aarhus Søhistoriske Selskab) medlemmer inviteres på sejlture med Jakob, som nu har fået solsejl på agterdækket. 

Formand Klaus har et indlæg om offshore fartøjer leveret fra værftet i Århus. 




Per har skrevet et indlæg om branden i pakhuset "Karens Mølle" i 1961, blandt baseret på de avisforsider, som jeg har gemt fra dengang.



Selv har jeg et stykke om færgen "Skagerak"s forlis i 1966. Det skete på min fødselsdag, den 7. september. 




Jeg har to scrapbøger med udklip derfra. Mange af udklippene er fra Demokraten, Aarhuus Stiftstidende og Jyllands-Posten, som er købt for mine beskedne lommepenge. Men der er også mange udklip fra nordjyske aviser. Disse udklip fik jeg, da jeg i sommeren 1967 var på ferie hos min faster Grethe og Onkel Sven på Falster. Deres naboer, Ibsens, var fra Nordjylland og havde åbenbart skaffet aviser fra Nordjylland. De havde gemt alle aviserne til mig, så derfor har jeg kunnet samle så mange udklip. Og sådan noget kasserer man jo ikke, heller ikke efter 50 år. Kun kan jeg konstatere, at den lim, jeg har brugt, har været elendig, for stort set alle udklippene ligger nu løst i mapperne. Men de er der. Og de bliver der.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar