tirsdag den 5. juli 2016

Selv den store verden kan være lille

I formiddags var jeg en tur på søfartsmuseet for at bytte nogle billedmapper og hente nogle ekstra eksemplarer af den seneste Logbogen. Formand Karl Nøhr var mødt og allerede i færd med at brygge kaffe og gøre klar til dagens arbejde. Kort efter dukkede nogle få af de frivillige op.

Mens kaffen bryggede, henvendte en herre sig og spurgte, om han måtte kigge indenfor, da han tilfældigt var kommet forbi og set vores logo. Selvfølgelig måtte han det - besætningsmedlemmerne tager sig altid tid til at fortælle og vise frem, så godt det nu lader sig gøre under de trange forhold.

Manden fortalte, at han hele sit liv har sejlet, både i handelsflåden og som fisker. Derefter udspandt sig følgende samtale, citeret sådan omtrent ordret:

Manden: "Jeg sejlede med skoleskibet "Georg Stage" i 1958".
Karl Nøhr: "Det gjorde jeg også. Jeg havde nummer 15"
Manden: "Jeg havde nummer 17"
Karl Nøhr: "Jeg tror du husker forkert. Nummer 17 hed Gert og var fra Sæby".
Manden: "Åh, undskyld, jeg har ikke præsenteret mig: Gert Peitersen fra Sæby".
Karl Nøhr: "Jeg kunne slet ikke kende dig. Jeg hedder Karl og havde som sagt nummer 15".

Der blev helt stille i containeren, vi øvrige holdt vist vejret et øjeblik.

Derefter blev der udvekslet en masse minder om skibet, officererne og de øvrige elever. Så selvom de to gentlemen har sejlet på de store have, måtte de alligevel sande, at også søens verden kan være lille.




På billedet ses Gert Peitersen (til venstre) og Karl Nøhr foran museets maleri af skoleskibet "Georg Stage".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar