fredag den 24. marts 2017

Sømandens sidste rejse

Da jeg i sin tid sad i gaten på containerterminalen (1991-1996), var en af de truckførere, som kørte for os, Preben "Sømand". I sidste uge afgik Sømanden ved døden, kun 56 år gammel, efter et stykke tid med hjerteproblemer. Aldrig har jeg set så mange RIP'er på facebook.



Preben var en af de mest tjenstvillige på havnen - der kom aldrig et "Nej" eller et "Jeg ska' ha' pause" over hans læber. Og han kunne det hele: truck, terminaltraktor, Bobcat, bulldozer, you name it. I fritiden var Preben biker og meget afholdt blandt sine kammerater.

Vi spurgte engang Preben, hvorfra tilnavnet Sømand kom, men han vidste det ikke selv. For, som han sagde: "Der er ikke mere sømand i mig, end der er hund i hundekiks". Hvis det skulle være avanceret, kaldte vi ham Sailor.

I dag blev Preben begravet/bisat fra kapellet på Vestre Kirkegård. Da kisten blev kørt fra kapellet, blev den - absolut ikke uventet - fulgt af omkring 100 motorcykler. I Århus havde man allieret sig med Politiet, så kortegen kunne køre gennem byen uden at genere andre trafikanter mere end højst nødvendigt. På motorvejen foregik det uden Politi. 


Jeg er overbevist om, at det heller ikke har været nødvendigt, gutterne har helt sikkert opført sig eksemplarisk. Jeg ved dog ikke, hvor Preben blev kørt hen.

Heine I. Christensen har givet mig lov til at bruge dette billede.


R.I.P. Sailor.

2 kommentarer:

  1. Rigtig fin skrevet ❤️bortset fra nogle faktuelle fejl.
    Sømand havde ingen hjerte problemer, men leversvigt.
    Navnet sømand startede i teenage årene som Sørøver Sally ( efter datidens børnetime) da Sømand havde øreringe i begge øre.
    Det blev hen ad vejen lavet om til Sømamd.
    Politiet samarbejdede bestemt ikke med os, tværtimod så modarbejdede de os alt det de kunne. Faktisk kørte de ind midt i de 200 mc’er og stoppede folk og uddelte bøder og advarsler.
    Knus Birgitte .

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte
    Tusind tak for dit input. Nu er der jo gået lidt tid, men jeg har sikkert mine oplysninger fra facebook, men er glad for at få dine kommentarer og få tingene sat på plads. Og en ting er helt sikker, Sømand er - og vil altid være - savnet.
    Endnu en gang tak for dit input/Ole

    SvarSlet