mandag den 27. marts 2017

Generalforsamling og fortællingen om en Comtesse

I aften var det Støtteforeningen for Ormslev-Kolt Lokalhistoriske Samling, som afholdt generalforsamling. Jeg har for nylig meldt mig ind i foreningen - syntes jeg burde, da jeg et par gange har opsøgt arkivet for at få billeder og kort i forbindelse med Hasselengens 25 års jubilæum til sommer.

Efter en hurtig generalforsamling med regnskab og beretning og genvalg til alle poster i bestyrelsen, var der en kaffepause, og herefter fortalte den nuværende ejer af gården Jarlsminde, Einar Rud Pedersen, om gården og dens tidligere ejeres historie.



Historien startede med Comtesse Julie Wedel Jarlsberg, som Einar og fru Bente ikke har kunnet finde billeder af, og førte os frem til i dag, hvor Einar er tredie generation af den nuværende ejerfamilie. Einars farfar købte gården i 1940, hvor den var i forfald efter 10 dårlige år for landbruget.

Comtessen var der som nævnt ikke billeder af, men hendes mor, Cathrine Elisabeth Wedel Jarlsberg, født von Storm (1756-1802), har Einar et billede af - og hun skulle efter sigende have været så køn, at hun blev gift og fik sit første barn i 1772 som 15-årig. På det billede, som Einar viste, fremstod hun ganske rigtigt noget kønnere end på dette maleri.




En spændende historie om bønder, godsejere og selve Kong Frederik den 8., som havde et nært forhold til Comtessen - måske endda et meget nært forhold!

Historien om Cathrine fik mig til at tænke på historien om daværende Kronprins Konstantin af Grækenland, som så et billede af den danske Prinsesse Anne-Marie og tænkte: "Hende vil jeg ha'", rejste op og hilste på hende og hendes familie og derefter giftede sig med hende. Konstantin måtte dog vente, til Anne-Marie var fyldt 18, da hendes far - kongen - ikke vil efterkomme en ansøgning om et kongebrev.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar