tirsdag den 15. oktober 2013

Tomatomanens tomatkup

Susanne er rejst til Viborg med Emil. Jeg har ryddet legesager op i haven og i stuen. Mit møde på havnen i eftermiddag er aflyst. Jeg havde planlagt en tur i SuperBrugsen i morgen for at købe ind til aftensmad i morgen, men jeg tog derop ved middagstid. Det var ikke de store ting, der skulle med hjem.

En af tingene var små tomater. SuperBrugsen har i denne uge tilbud på små tomater af diverse slags til 4,95 kroner pr. 100 gram. På køkkenbordet står næsten altid en bakke med små tomater, som jeg spiser af flere gange om dagen. Hvis nogen ikke ved det, er jeg uhelbredelig tomatoman.

I SuperBrugsen mødte jeg Mona Lindberg, som er mor til en af Mortens klassekammerater. Hun blev fristet til også at købe tomater. Da vi vejede vore tomater, blev prissætningen helt skæv. På vægten var kun én tast for tomater, så vi kunne ikke vælge anderledes. Ifølge Jens Peter Hansens den gule skulle mine 1.832 gram tomater koste 90,68 kroner, men på mærkaten stod 29,13 kroner.


Mona og jeg påtalte det til en ekspedient. Han kunne godt se, at den var gal, men vi skulle kun betale det, som stod på mærkaten. Og det kunne vi jo ikke have noget imod.

Nu er der en hel flok tomater, som skal bruges til aftensmaden i morgen, og så nogle få til at gå og spise. Eller også er det omvendt.

Normalt går jeg ikke og husker på fødselsdage og deslige, men i dag kan jeg dog ikke lade være at sende en kærlig tanke (blomsterhandleren sender nemlig ikke blomster så langt) til min mor, som i dag kunne være fyldt 85 år. Håber du har det godt, hvor du er nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar