onsdag den 28. august 2019

Bumle

Det er længe siden jeg sidst har mødt min ven Torben, som først på året gik på pension fra Busselskabet Århus Sporveje. Men i dag havde vi en aftale, hvor vi mødtes i Ryomgård. 

Jeg ankom med letHbanen klokken 10.04 og blev modtaget af Torben og hans søn Carsten - og ikke mindst "Bumle", som er et veterankøretøj fra 1971, en bjergningsvogn, som tilhører den anden søn Michael. Michael er selvstændig vognmand og skulle selvfølgelig tjene til føden ude på landevejen.

"Bumle" har kørt som bjergningsvogn for Københavns Kommune og stået som reserve hos Københavns Brandvæsen, når dets egen bjergningsvogn var ude af drift. Derfor har den monteret blå blink og udrykningshorn.

I "Bumle" kørte vi en lille tur i området og gjorde holdt, så jeg kunne få nogle billeder af køretøjet.






Lyden samt udsynet fra førerhuset kaldte minder frem fra dengang jeg som knægt kunne være heldig at komme med på en kranvognstur sammen med min far. 



Da fotograferingen var klaret, fortsatte vi til Bumlerup, hvor "Bumle" holder i garage sammen med en Scania, som Michael - med fars og broderens hjælp - sætter i stand og forventes klar i løbet af to-tre-fire år.



Vi spiste frokost hos Carsten i Kolind og hyggede os med at se billeder af gamle lastbiler, Falckbiler og tog. Torben kørte mig - ad den kønne vej - til Ryomgård, hvor jeg tog letbanen tilbage til Aarhus. At man var uden for storbyen, var der ikke tvivl om.



Da vi var tæt på Aarhus, lykkedes det mig - på lang afstand - at få et par billeder af "Mumbai Mærsk", som hele dagen har lastet og losset på APM Terminalen.



På Aarhus H skiftede jeg til letbanen mod Odder, ved Øllegårdsvej til linje 1A og var hjemme i god tid til aftensmaden, pasta og kødsovs.

Se alle mine billeder af "Bumle" i dette Flickr-album

Ingen kommentarer:

Send en kommentar