fredag den 9. august 2019

En ganske almindelig dag på kontoret

En af de frivillige på søfartsmuseet, Flemming, har en tjans som frivillig på Stadsarkivet, hvor han hjælper med indscanning og registrering af billeder. Lige nu arbejder han med de billeder, som Århus Havnevæsen har afleveret til arkivet.

I går sendte han mig dette billede, som viser mig i gaten på containerterminalen.


Billedet er taget i den gamle terminalbygning på Pier 3, så det må være fra 1992 eller 1993. Jeg husker overhovedet ikke, at billedet er taget eller i hvilken anledning.

Jeg havde jobbet i fem år, inden jeg i 1996 kom tilbage til Falck. Det var fem gode år, men det var nogle travle arbejdsdage. Vi arbejdede to uger fra klokken 0700 til 1830 - uafbrudt, ingen pauser, spiste vore madpakker ved skærmen - og afspadserede hver tredie uge.

Man har altid den ide, at havnearbejdere er nogle forfærdelige børster, men jeg fandt det nu ikke slemt. De var altid rappe i replikken, ingen tvivl om det, men arbejdet blev udført - og det på professionel måde. Det kan godt være, at man fik et "Gu' Fanden vil jeg ej", hvis man bad dem udføre en opgave, men næsten inden sætningen var sagt, var opgaven udført.

De chauffører, som kom i butikken, var for manges vedkommende nogle af de mest stressede mennesker, jeg har mødt. Typisk kom en chauffør hæsblæsende ind og fremstammede forpustet "Jeg skal ha' den her container - jeg har travlt, jeg skal være hos Angst og Bange i Bjergkøbing om en halv time". Han kom dog ikke forrest i køen af den grund, og vi sagde blot "Så skulle du være kommet noget før; vi har været her siden klokken syv."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar