torsdag den 8. august 2019

Ferie på Tunø

Helt tilbage i februar planlagde vi at holde ferie på Tunø sammen med Bente og min kusine Eva. Jeg bestilte færgebilletter i god tid samt ophold på Det Gamle Mejeri, som nu blot hedder Mejeriet Tunø, hos de nye ejere Victoria og Tim.

Mandag blev dagen, hvor vi tog med bus til Odder og derfra en forudbestilt taxa til Hou, da Midttrafik ikke længere opretholder bustrafik, som passer med Tunøfærgens ankomst- og afgangstider.

Vi var med færgen klokken 1510 og havde en behagelig overfart til Tunø. Vi gik direkte til Mejeriet, hvor jeg blev glædeligt overrasket over at møde Gran Canariske Esther, som også var stue- og køkkenpige sidste år ("What do you like to drink to stegt flæsk og persillesovs?"). Vi blev indlogeret på tre forskellige værelser.





Klokken 18 var der aftensmad - koteletter fra fad med Tunø-kartofler og grønt. Som dessert valgte jeg en ostetallerken.




Inden sengetid gik jeg en lille tur langs stranden.




Tirsdag morgen fulgtes Susane og jeg jeg en tur til havnen, hvor der endnu ikke var kommet liv i sejlerne. Der var forholdsvis mange sejlere i havn, de fleste vist tyskere. Jeg fortsatte alene på vejen mod vandværket, hvor jeg hilste på flere harer og en fasanhøne.






Vi havde bestilt en traktortur øen rundt med Günther, som hentede os klokken 10. En fin tur, som varede en god times tid, hvor vi så meget af øen. Vi gjorde holdt flere steder, hvor Günther fortalte lidt om øens historie. Vi holdt ved udkigstårnet, som faktisk ligger 23 meter højere end fyrtårnet. Derfra nød vi udsigten over øen. En pragtfuld tur.





Vi indtog frokosten på Røgeriet på havnen, hvor jeg hilste på Anita, som sidste år havde forpagtet Mejeriet. Vi nød et lækkert Havneskud, og vi var enige om, at efter den omgang kunne vi godt udsætte aftensmaden til klokken 19.






Midt på eftermiddagen var vi en tur i kirken, og jeg var en tur i fyrtårnet, guidet af graveren Michala. Efter en tur derop og ned igen kan man godt mærke, at man ikke er 25 år længere.





Derefter besøgte vi det hyggelige Tunø Museum, hvor der - trods den trange plads - var rigtig mange spændende ting at se.






Bente og jeg fulgtes på havnen for at se færgen ankomme og sejle igen. Nu havde vi en lille ide om, hvem der var på øen og hvem ikke.



Aftensmaden på Mejeriet blev for mit vedkommende en "Husets Bøf" med grønt og Tunø-kartofler. Den var en smule sej, med OK.



Senere fulgtes Eva og jeg en tur til stranden, hvor vi så et par sejlere, som havde søgt ly for natten.



Onsdag morgen gik jeg igen en tur for mig selv, denne gang til havnen. Der var en del sejlere i havn, blandt andre galeasen "Olga".



Senere på formiddagen var Bente og jeg igen på havnen - vi måtte simpelthen følge med i, hvem der kom til øen, og hvem der rejste fra øen.





Frokosten nød vi alle fire på Mejeriet. For mit vedkommende to stykker smørrebrød - æg og rejer samt en kartoffelmad.



Efter en lille middagslur nød vi en Caffe Latte på terrassen, inden vi i samlet flok gik til havnen, ledsaget af en pose chips, en flaske rødvin og et par sodavand. Planen var, at vi ville hygge os lidt og derefter se færgen komme i havn, men det satte ind med regn og torden, så vi gik i stedet hjem til mejeriet.




Den aften flottede Bente og jeg os med en rib-eye bøf og en god flaske rødvin. Susanne fik kylling, Eva dagens ret med svinemedaljoner og tilbehør.



Torsdag morgen nød vi vores morgenmad, pakkede det sidste og gik i god til til færgen, som sejlede planmæssigt klokken 1030. På vej til havnen blev der naturligvis provianteret Tunø-kartofler og rødløg. I Hou ventede taxaen på os, så vi i Odder nåede letbanen klokken 1206.

Se alle billeder fra Tunø i dette Flickr-album

Se billederne fra Tunø Museum i dette Flickr-album


Ingen kommentarer:

Send en kommentar