lørdag den 3. august 2019

"Fryderyk Chopin"

Jeg skrev i går om det polske skoleskib "Fryderyk Chopin", som jeg besøgte på havnen i juli 2010. Jeg har fundet et par billeder frem fra den begivenhed.




Skibet var på en tur til forskellige havne i Europa, og som skrevet var der mange piger om bord. Det var imponerende at se, hvordan nogle af dem klatrede til tops i masterne. Om bord og på kajen øvede andre sig i gymnastik og akrobatik, og hvad det hedder den slags. Jeg blev inviteret til at overvære deres optræden samme aften, hvor der ville være musikalsk ledsagelse, men da vi havde Thea i karantæne (nældefeber), fravalgte jeg det.



På kajen stod et stort, hvidt flygel, som børnene måtte spille på - og tegne på med rød tusch. Det var der flere, der benyttede sig af.



Det var frivilligt, om man ville give lidt "tips" til besætningen, men jeg fandt besøget så positivt, at jeg gerne ville give en skærv. Det var blot sådan, at de eneste kontanter, jeg havde på mig, var en hundredekroneseddel, så den puttede jeg i glasset. De to piger ved landgangen studsede lidt og sagde, at det var rigtig pænt. Det fik mig til at spørge, om de så ikke fandt det rimeligt, at jeg tog et billede af dem. Det gjorde de. Og de ser da virkelig flinke ud.


Blusen, som den lyshårede pige har på, er magen til den, der var i den souvenirpose, man fik foræret. Motivet på blusen er en slags kort over de havne, skibet anløb på denne tur: 



Szczecin, Gdynia, Ystad, Karlskrona, Stockholm, Århus, Amsterdam, London, Calais, Nantes, Saint-Malo, Brest, Dunkerque, Oostende, Brugge, Lübeck, Kiel, København, Malmö, Rostock, Hamburg og Antwerpen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar