fredag den 6. september 2019

Familiens sømænd

Da jeg i aftes bladrede lidt i bogen "Hundrede år under Dannebrog", beundrede jeg de mange flotte tegninger i bogen, som omhandler de første 100 år af rederiet C. K. Hansen/Dannebrog.

En onkel og en fætter har sejlet med skibe fra dette rederi.

Onkelen er Sven, som sejlede med dampskibet "Ørneborg" (bygget 1919), så vidt jeg ved kort efter krigen. Skibet var hovedsageligt beskæftiget i fart mellem Cardiff i England og Casablanca i Marokko - kul den ene vej, frugt og konserves den anden vej.



Sven købte engang at par flotte, brune herresko af en lokal handlende i Casablanca. De var meget elegante og tilmed ikke dyre. Han fandt dog ud af, hvorfor de var billige. Ved hans næste landlov i Cardiff ville han prominere i byen med de flotte, nye sko, men glæden varede kort. Det viste sig, at bundene var lavet af avispapir, og da det stort set altid regner i England, kan man tænke sig til resten.

I bøger, skrevet af søfolk, har jeg senere læst om andre, som er blevet taget ved røven på samme måde.



Svens fortsatte karriere blev i DSB, først på ruten Aarhus-Kalundborg, senere Helsingør-Hälsingborg og til sidst på Rødby-Puttgarden.

Min fætter Polle, som egentlig hed Anker, sejlede et par år med tankskibet "Rosborg" (bygget 1956), men tankskibe blev aldrig hans store hit.

Han havde tidligere sejlet med fragtskibe fra blandt andre rederiet Ove Skou ("Else Skou" bygget 1926) og A. P. Møller ("Lica Mærsk" bygget 1956). Det var begge fragtskibe, som anløb spændende steder og lå i havn i flere dage. Tankskibene anløber pladser langt fra civilitationen, og det eneste, der tilbydes søfolkene, er nogle sømandsklubber med bordtennis, filmforevisning og den slags.

I de år Polle sejlede, skrev vi sammen, og han har et par gange midt i 60erne besøgt mig. Han havde hver gang købt postkort, vimpler og forskellige andre ting til mig - en gang et udstoppet desmerdyr i kamp med en udstoppet brilleslange. Jeg har den desværre ikke mere.

Et postkort med billede af "Rosborg" i Suez Kanalen har jeg stadig.


Polles sidste hyre blev DFDS' "Athos" (bygget 1962), som sejlede på Levanten. Han sejlede kun med den nogle måneder, så afmønstrede han, da han havde fundet en kæreste i Aarhus. Ikke længe efter døde han, han blev ikke ret gammel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar